Sammenhængende vejledningsforløb rykker

0

De foreløbige resultater fra projekt “Unge i praksis” viser, at sammenhængende vejledningsforløb med indbygget brobygning og erhvervspraktik rykker på de unges og forældres opfattelse af erhvervsuddannelser.

I foråret 2019 gennemførtes et første pilotforløb i regi af projekt “Unge i praksis,” som tilbyder elever i 7. klasse et sammenhængende vejledningsforløb med indbygget brobygning på en erhvervsuddannelse og erhvervspraktik i en virksomhed.

Langt størsteparten af eleverne, der har deltager i pilotforløbet angiver, at de har fået en mere positiv opfattelse af erhvervsuddannelserne, de har fået øjnene op for mange flere uddannelsesmuligheder end de først havde tænkt, og fået mere viden om sig selv: hvad de er gode til, og hvad de synes er sjovt og interessant. Samme resultat ses af de forældreevalueringer, der er foretaget. Flere forældre har fået en mere positiv opfattelse af erhvervsuddannelserne og de muligheder, de rummer.

Se også: Tre dage på Widex er en øjenåbner for Sarah, Jonathan, Johanna og Alfred

Pilotforløbet har også bidraget til opbygning af gode lokale samarbejdsrelationer mellem vejledningsindsatsen, erhvervsskolerne og virksomhederne. Det hidtil udviklede materiale til forløbet har også været medvirkende til at fremme sammenhæng mellem forløbets forskellige delelementer og styrket refleksionen hos de unge.

Pilotforløbet har dog også vist, at der skal noget til for at få det til at lykkes. Det er ikke altid nemt, når så mange forskellige aktører skal koordinere en fælles indsats. Det kræver, at alle er villige til at tænke ud af egne vante rammer og være indstillet på at prøve ting, der ikke før er prøvet af. Og så kræver det også, at der er virksomheder nok, der vil stille praktikpladser til rådighed og at der opbygges kapacitet på erhvervsskolerne til at modtagere flere unge i brobyging.

Læs mere om “Unge i praksis” her.