Leder: Fremtidstrænerne

0

Er det titlen på fremtidens professionelle uddannelsesvejledere? Kan man overhovedet træne sig op til en fremtid, som bliver mere og mere vanskelig at forudsige? Hvilken træning har man brug for? Hvad kan en fremtidstræner?

UU DANMARKs  årskonference stod i fremtidens tegn. Jeg har været til en del konferencer gennem årene og aldrig har der været en konference, som jeg har haft så svært ved at ryste af mig. På den gode måde forstås. Der er noget i gære, vi står i et vadested – vi er på vej fra noget som vi har været trygge ved og som har skabt fremgang og velstand i mange år, og så er vi på vej til noget, som vi ikke helt ved hvad er og derfor skaber det en naturlig utryghed. Vi bevæger os fra en industriel økonomi til en idé økonomi, og vi bevæger os fra én strøm af indtægt til mange strømme af indtægter. Og endelig går vi fra MERE som vækstparadigme til BEDRE som vækstparadigme.*

Når bedre møder mere
Jeg tror det gjorde indtryk på mange af os, da 16-årige Greta Thunberg satte sig foran den svenske Riksdag med et håndskrevet skilt: ”Skolestrejke for klimaet.” Underforstået, hvorfor skal vi gå i skole og uddanne os, når menneskehedens overlevelse på planeten jorden er truet af vores nuværende vækstparadigme? For mig er det et ultimativt eksempel på at bedre møder mere – et opråb om, at vi er nødt til at ændre kurs og styre efter et andet formål end mere og mere produktion og mere og mere økonomisk vækst.

Vores klimaudfordringer og uddannelsesudfordringer kan ikke sammenlignes, men pointen omkring formål går igen. I forbindelse med UU DANMARKs tænketanksarbejde, sagde formanden for Danske Gymnasieelever det meget tydeligt: ”Vi føler, at vi bliver uddannet til arbejdskraft mere end til det liv vi ønsker os.”

Træning til fremtiden
Når de unge begynder at vende os ryggen, fordi vi på ingen måde leverer det, som de har brug for i deres fremtidstræning, så har vi for alvor et problem. Vi skal holde op med at træne de unge i produktivitet, effektivisering, standardisering, nulfejlskultur og at ”regne den ud.” Den del har vi jo netop teknologien til, og jeg har ikke mødt mange unge, som ønsker at blive trænet til at være en robot.

Derimod skal vi begynde at træne os selv og de unge i at eksperimentere, i at fejle for at udvikle, i at lege og opdage og i at designe fremtidsperspektiver. På den måde kan vi i både uddannelsessystemet og i vejledningen hjælpe de unge med at finde ud af, hvilke kort de holder på hånden, hvilke kort der kunne være interessante at forsøge at få på hånden, og hvordan de kan spille kortene, sådan at de får et liv som de ønsker sig og som er rettet mod et formål, som handler om bedre i stedet for mere.

Jeg har ikke svarene på, hvad der er den bedste fremtidstræning eller hvordan man gør det. Men jeg er nysgerrig, jeg lytter, jeg er motiveret, jeg vil eksperimentere og fejle for at udvikle, og mit formål er at gøre det bedre frem for at nå mere – det har de unge krav på og det kalder fremtiden på.

Anders Ladegaard
Formand

* Kilde: Henrik Good Hovgaard, futurenavigator.