UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
7. december 2016
En virkelighed i konstant forandring
0by uudanmark • Artikler og debat, Nyhedsarkiv, Se også, Seneste, Seneste Nyheder
Verden er i forandring og forandring kræver valg og valgkompetence hos den enkelte, sagde Mark Jensen, formand for UU DANMARK, i sin åbningstale på Region Syddanmarks årlige vejlederkonference på KUC i Kolding. 200 UU vejledere var samlet til en drøftelse af, hvordan professionalismen kan bevares i en virkelighed, hvor både profession og lovgivning er under konstant forandring.
Kære alle
Jeg har selv været med i spillet som vejleder siden 1993, hvor jeg blev skole- og ungdomsvejleder. Jeg kan bekræfte, at der er sket forandring siden dengang, men også en positiv professionalisering af vejledningen og vejledningens organisering efter UU centrenes dannelse i 2004.
Kendskabet og tilgangen til vores tre fokusområder UNGDOM – UDDANNELSE OG VEJLEDNING er professionaliseret, og jeg mener også, at vi er klar til at give vores del af svaret på de forandringer, vi som nation og Europæisk verdensdel står overfor.
Det vi oplever for tiden, er reformer og færre ressourcer til uddannelsessektoren. Jeg talte i denne uge med nogle fra et EUC-center, der beklagede sig over nedskæringer, vist nok i størrelsesordenen omkring de 3%. De stoppede op og sagde, at I vel i UU vejledningen også har været udsat for reduktioner – og jeg sagde, ja, sådan ca. 12% i perioden 2015 – 17 og for nogle centres vedkommende yderligere 3% i det kommende år.
Så begyndte vi at snakke om noget andet.
Den rystetur vi har været igennem – jeg skulle måske sige, er på vej igennem – kommer nu til ungdomsuddannelserne.
Vejledningsreformen – og vores opgaver omkring vejledning til erhvervsuddannelserne – er flot implementeret overalt. Reformen er ikke helt enkel med 4 EUD indgange og 4 EUX indgange. En ros til alle UU vejledere for et flot stykke arbejde. Det er mit klare indtryk fra dialog med UU centre og vejledere i Danmark, at den fremrykkede Parathedsvurdering ikke har stigmatiseret i det omfang, mange havde frygtet. Det ser også ud til, at trepartsforhandlingerne får ændret brobygningstvangen i 9. klasse for de Ikke-Uddannelsesparate. Måske til en ordning, der lægger brobygningsmuligheden ud til de enkelte UU centre. Danmark er lille, men med store forskelle, så en ordning med mulighed for lokal administration i de enkelte UU centre vil klart være at foretrække.
Når jeg kommer rundt i landet, kan jeg godt se, at der mange steder er færre vejledere. Dem der er, har dog mod på opgaven og er positive – og det er der også behov for. Der er brug for vejledning, og vi kan ofte gå hjem som UU vejledere med følelsen af at have gjort en forskel.
Nødvendigt med fleksible løsninger
Regeringens Ekspertgruppe har arbejdet siden foråret og vil komme med sine anbefalinger i det nye år – sikkert februar/marts. Gruppens fokusområde er de forberedende tilbud mellem skole og ungdomsuddannelse. Det er et mangfoldigt område, som vel kun vi i UU har overblik over. Alligevel mangler der tilbud, når vi står med unge. Fx tilbud til den gruppe unge, der ikke magter et fuldt skema på grund af psykisk skrøbelighed.
Hvor sagen ender, kan være svært at vurdere. Der kommer ikke flere midler, og det tror jeg heller ikke er nødvendigt, men ansvaret for den enkelte unges forløb skal placeres. Det taler Ekspertgruppen om. Og det kan bestemt være fornuftigt.
I ved jo, at UU centrene har de unges uddannelsesaktivitet registreret, og selv om 20 % eller godt 14.000 unge ikke har gennemført en ungdomsmuddannelse 7 år efter grundskolen, har de været i gang med meget – og meget forskelligt. Der kan være tale om arbejde, produktionsskole, grundforløb, VUC eller noget helt andet. Var det ikke en ide, at sætte alle de her aktiviteter i system og lade det ”tælle med” i en form for målrettet Modulopbygget Ungdomsuddannelse?
Gruppen af unge der ikke får en ungdomsuddannelse 7 år efter grundskolen er meget individuelle og skal vi videre, kræver det fleksible løsninger – fleksible uddannelsesmuligheder. Unge der går i gang med en erhvervsuddannelse inden for detail lære noget når de står i en butik, men en anden ung, der står i samme butik som ungarebjder/ ufaglært lære selvfølgelig også noget…. (fagligt, personligt og socialt). Det samme gælder unge, der er ½ eller et helt år på en Produktionsskole.
UU som tovholder
Der er i hvert fald brug for en sektor- og institutionsuafhængig instans til at navigere og vejlede usikre unge mellem de mange tilbud og muligheder på det uddannelsesmarked, vi allerede har – en vejleder der har fokus på den unge. Kunne vi – UU – ikke være tovholdere?
I kan høre, at vi ikke er bange for at spille os selv på banen.
Jeg synes, at vi arbejder os fremad, men det kan ikke skjules, at vi ikke har været helt inden i varmen på det sidste. Nogle kikker lidt skævt til os, fordi der de sidste 10 år har været et fald i søgningen til erhvervsuddannelserne – og det er jo helt forkert.
Lad mig slå fast, at der er blevet vejledt lige meget til erhvervsuddannelserne, som til de gymnasiale uddannelser i UU centrene siden 2004. Nu er situationen en anden. Der er sat politiske mål for, at flere skal vælge en erhvervsuddannelse. 25 % direkte fra skolen i 2020 og 30 % i 2025. Mange af jer her på konferencen i UU Syddanmark repræsenterer centre og kommuner, der allerede er i mål – eller tæt på. Andre steder ser det helt anderledes ud, og nationalt er det 18 %, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen.
For mange unge, er der slet ikke tale om et valg, fordi få kan overskue erhvervsuddannelser, og færre videreuddannelsesmulighederne efter en erhvervsuddannelse. Denne store gruppe elever vandrer bare videre ind i en ungdomsuddannelse, der ligner den skole, de kender og videre sammen med alle de andre.
Skal valget for eleverne være lige mellem gymnasievejen og erhvervsuddannelsesvejen må vejledningen være skæv. Der skal bruges flere ressourcer på at folde erhvervsuddannelsesmuligheden ud, end på den gymnasiale mulighed. Antal uddannelsesmuligheder på erhvervsuddannelserne (108),kompleksitet og det, at erhvervsuddannelsen er noget helt andet end folkeskolen taler herfor – sammen med den nye politiske målsætning fra 2014.
UU centrenes opgave er reduceret til den kollektive vejledning for alle elever. Det er ærgerligt, for netop elever med karakterer mellem 4 og 7 efterlyser vejledning og er usikre på valget af ungdomsuddannelse, viser en Cefu-undersøgelse fra Hovedstadsområdet.
Vi skal ikke spille os af banen. UU skal på banen omkring den nye nationale EUD-målsætning. Både i UU DANMARK og i de langt over 50 UU centre landet over. Og vi er på banen!
Da 95 % målsætningen blev lanceret i 2006, var udgangspunktet, at kun 84 % dengang gennemførte mindst en ungdomsuddannelse. Mange tvivlede da også på, at vi ville komme i mål i 2015. Det gjorde vi heller ikke, men med 92% i 2015 er vi dog kommet et stykke – og næsten i mål. Det konkrete nationale måltal har været en katalysator for indsatsen med at få flere til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. Jeg tror, vi skal se målsætningen om, at 25% skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter skolen i 2020 og 30% i 2025, som den samme katalysator for en samlet indsats for flere unge til erhvervsuddannelserne. Jeg synes ikke, vi skal se målene som urealistiske, men smøge ærmerne op.
UU skal på banen i forhold til den åbne skole, skolen i virkeligheden, karrierelæring og Uddannelse og Job (folkeskolens § 7 emnefag). Vi skal gøre det så godt, som vi kan. Stod det til mig, var den lokale UU vejleder på skolen omdrejningspunktet for netop denne indsats og garanten for, at der bliver undersøgt, prøvet og ”opdaget” (Skills, erhvervspraktik, brobygning, introduktionsforløb, virksomhedsbesøg etc.).
Vil det her ske uden en UU vejleder ? UU vejlederen er efter min bedste mening den bedste tovholder.
Valgkompetence er nødvendig i en virkelighed i konstant forandring
Vi lever i en virkelig i konstant forandring, derfor er indsigt og udsigt vigtig før et valg. Valgkompetence kan bruges til det første store valg af ungdomsuddannelse efter grundskolen, men det er en kompetence, der kan bruges mange andre steder på livets vej. Forandringer betyder, at der skal foretages valg – og forandringer vil vi møde.
Karrierelæring er der brug for livet igennem. Forandrer verden sig, skal der løbende foretages en kompetenceudvikling: Hvad enten du tager en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse og efterfølgende en videregående uddannelse, er du som ung ikke færdig med at uddanne dig. Du bliver nødt til at se frem til at skulle uddanne dig 4 – 6 gange mere i løbet af livet, for at kunne bestride job, der også udvikler sig. Alt dette inden du i en høj alder kan trække dig tilbage til pensionisttilværelse som 70 – 80 eller 90 årig.
Derfor er der brug for en synlig vejledningsinstans, som livet igennem kan bringe folk videre i deres karriereforløb. Hjælpe folk til at hjælpe sig selv uden de nødvendigvis skal blive klienter i et system.
Jussi Adler Olsen har netop udgivet krimien ”Selfies”. Nok en krimi med spænding og masser af mord, som slider på nerverne og som kun svært kan bindes sammen. Ud over en spændende kriminalhistorie, som bestemt er læsværdig, er der også en fortælling om en pigegruppe, der sidder fast i kontanthjælpssystemet, som de enten kender til fingerspidsen eller som de står fuldstændigt fremmed overfor.
Vi har et godt system og fint at kontanthjælpen er erstattet med uddannelseshjælp, men unge læser spillet. Er du uddannelsesparat får du 5.000 kr. men er du aktivitetsparat stiger beløbet til 10.000 kr. – hvad er du? Der skal være et system til unge, der har behov for økonomisk støtte, men lad os holde unge langt fra systemet så længe som muligt, med uddannelse og job på vej mod uddannelse – som vi gør i UU.
Undervisningsminister Ulla Tørnæs gjorde med vejledningsreformen af 2003 op med 28 forskellige vejledningsordninger. Måske trænger vi også her til et serviceeftersyn. Ikke mindst af hensyn til borgerne, der unge – eller ældre –har svært ved at finde rundt i de forskellige vejledningsordninger og svært ved at se, om den man taler med er en del af en uddannelsesinstitutions rekruttering – eller om der tales med en sektor og institutionsuafhængig vejledning, der har fokus på netop den vejlednigssøgende.
Virkeligheden er i konstant forandring. Det kræver valg. Jeg er ikke i tvivl om, at der er – og fortsat bliver – brug for UU i fremtiden. Brug for netop vores professionalisme – og dejligt, at det netop er det, I har sat fokus på i dag med et spændende konferenceprogram.
God fornøjelse med dagen og også med hverdagen der begynder i morgen.
Mark Jensen
UU DANMARK