UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
9. oktober 2015
UU DANMARK ønsker reform af ungevejledningen
0by uudanmark • For pressen, Se også, Seneste
Nærværende interview er bragt i og med venlig tilladelse fra Vejlederen /Danmarks Vejlederforenings medlemsblad)
Af TORBEN ELSIG-PEDERSEN, REDAKTØR, Vejlederen
Der er brug for et samlet vejledningssystem, hvor de unge kan henvende sig, mener næstformanden i UU DANMARK, Anders Ladegaard. Løsningen er en vejledningsreform, som samler UU-vejledningen, studievalg og eVejledningen.
Unge må shoppe rundt imellem UU-vejledningen, studievalg og eVejledning. Derfor er der behov for et nyt enstrenget vejledningssystem til erstatning af et fragmenteret vejledningstilbud.
Det mener næstformand i UU DANMARK Anders Ladegaard, der også er leder af UU Lillebælt.
_01.
Hvad er udfordringen for vejledningen lige nu?
»Vi har et opdelt og fragmenteret vejledningssystem. Det betyder, at de unge møder mange forskellige vejledere og forskellige vejledningscentre igennem deres skolegang og indtil de har fodfæste på arbejdsmarkedet. Elever i grundskolen og de unge, der ikke gennemfører en ungdomsuddannelse, skal vejledes af UU-centre, unge der er i gang med en ungdomsuddannelse
eller har gennemført en, herunder de 77.000 unge, der ikke bruger studenterhuen til at læse videre, hører under Studievalg og en stor gruppe har ikke et sted at gå hen, medmindre de er kunder i et jobcenter. Desuden har vi elektroniske løsninger til voksne og ressourcestærke unge. Vi har verdens
mest ambitiøse uddannelsespolitik, men en langt mindre ambitiøs vejledningspolitik, som ikke i tilstrækkelig grad kan understøtte de politiske målsætninger om bl.a. at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.«
_02.
Hvad er løsningen?
»I UU Danmark foreslår vi en vejledningsreform, hvor man samtænker UU-vejledningen, studievalg og eVejledningen.
Der er brug for ét samlet vejledningssystem. Samtidig er der brug for, at flere unge kan udfordres på deres valg gennem en personlig vejledning. Vi er tilhængere af elektronisk vejledning, men den er ikke et tilstrækkeligt tilbud til de unge, som vurderes uddannelsesparate. Vores bud er en synlig sektor-og institutionsuafhængig vejledning, der bringer unge videre uden om kontanthjælpssystemet og offentlige ydelser.«
_03.
Er jeres forslag om en reform visionært nok, for der mangler vel også en reform af voksenområdet?
»Det er nok korrekt, at hele voksenområdet blev glemt i den sidste vejledningsreform fra 2004. I UU har vi fokus på de unge, men hvis voksenområdet kan tænkes med ind i en samlet reform, vil vi se positivt på det.«
_04.
Hvad er problemet med elektronisk vejledning?
»Hvis man er 16 år og bor i Middelfart, får man måske ikke alle de nødvendige svar, hvis man ringer til eVejledning og bliver vejledt af en, der sidder Frederikshavn. For der er også lokale aspekter og muligheder, som skal med i vejledningen.
Desuden er det svært at få de unge til at bruge eVejledning. En brugerundersøgelse viser, at kun 0,3 procent af eleverne i 9. og 10. klasse selv mener, at de i meget høj grad er blevet hjulpet af eVejledning. Så selvom der politisk lægges op til at flere unge skal bruge eVejledning, så viser tallene at det ikke er hele løsningen.«
_05.
Hvad vil et nyt vejledningssystem løse af problemer?
»Vi ser gerne et sammenhængende vejledningssystem, som kan arbejde for, at alle unge får en kompetencegivende uddannelse, inden de fylder 30 år. Men det vil kræve, at vi også indfører
opsøgende vejledning over for de 18-30-årige. Succesen med aktivpligten for de 15-17-årige skal udbygges til det 30. år.
Før havde vi 10.000 15-17-årige som ikke var i gang med en uddannelse eller job, men med den opsøgende vejledning har vi fået det tal ned under 3.000 unge. Så det er ganske effektivt.«
_06.
Den politiske målsætning om at få flere unge i uddannelse er vel klar nok?
»Politikerne vil gerne have flere til at tage en erhvervsuddannelse, men problemet er, at man ikke har indrettet vejledningssystemet, så det kan understøtte de politiske målsætninger. I stedet har man i forbindelse med erhvervsskolereformen fjernet 154,8 mio. kr. fra UU-vejledningen. Nogle kommuner har fundet økonomisk råderum til lokalt at prioritere en personlig vejledning, men det er langt fra flertallet. Vil man udmønte de politiske målsætninger, må man også få vejledningssystemet til
at virke over hele landet. Det er en opgave for Folketinget.«
_07.
Hvad mangler for at opnå det politiske mål om, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse?
»Der mangler en erkendelse af, at personlig vejledning er nødvendig. Politisk har man fjernet den personlige vejledning fra de 80 procent, som er uddannelsesparate. De bliver ikke påvirket i deres valg, når de ikke får en personlig vejledning.
Hvordan forestiller man sig så, at den fagligt dygtige unge skal få den idé at starte på erhvervsuddannelse? Politisk har man skudt sig selv i foden ved at frasige sig muligheden for at på-
virke de unge gennem en direkte vejledning.«
_08.
Hvordan går det med at målrette vejledningen mod de 20 procent, der ikke er uddannelsesparate?
»For det første har man forregnet sig. Praksis viser, at 27 procent på landsplan vurderes ikke uddannelsesparate. Så vi står med en større opgave i UU, end der politisk var kalkuleret med. Desuden er vi udfordret på at give gruppevejledning til de 15-25-årige frem for individuel vejledning. De henvender sig aldrig i grupper og det giver ikke mening at sætte en vejjledningssøgende på en venteliste. Det kan godt være, at man rent teoretisk kunne se i et regneark, at det vil være billigere
at gennemføre gruppevejledning for den store gruppe af unge, men i praksis er der mange udfordringer forbundet med det.
Det er ikke nødvendigvis billigere, og vi står i en situation, hvor vi i princippet må bede unge vente på at få den vejledning, de har behov for, fordi de først skal vente på, at der er en gruppe, de kan være en del af.«
_09.
Hvad har de uddannelsesparate behov for?
»Hvis vi skal gøre en forskel i de unges uddannelsesvalg, må vi kunne tilbyde en personlig vejledning i stedet for at henvise til en hyldevare. Vejledning handler om motivation, afklaring og erkendelse, men det kræver at vi kan tilbyde den enkelte en relevant vejledning, når behovet opstår. Selvom en ung har gode karakterer og er vurderet uddannelsesparat, er det langt fra altid nok at kunne henvise til en gruppe eller til elektronisk vejledning. Vejledningen skal være dynamisk og kunne tilpasse
sig den unges behov. Vejlederne er klar, men politikerne må give os muligheden.«
_10.
Så de uddannelsesparate er ikke så klar som man skulle tro?
»Mange er i tvivl. En undersøgelse fra Center for ungdomsforskning viser, at en stor gruppe unge i midtergruppen er blandt de største tvivlere. Unge med et karaktergennemsnit mellem 3,5 og 6,5 – altså de uddannelsesparate unge – efterspørger i høj grad vejledning, fordi de er usikre, uafklarede
og ikke har det nødvendige overblik. Men i øjeblikket er de afskrevet fra at få en personlig vejledning. Det er en katastrofe.
Derfor mener vi, der er behov for en reform af vejledningen og det holder vi nu møder med politikerne omkring.«