Skolers arbejde med at forberede elever til ungdomsuddannelse

0

image_miniI denne rapport præsenteres resultaterne af en undersøgelse af, hvordan lærere i udskolingen forbereder eleverne på at starte på en ungdomsuddannelse og indgår i dialog om deres valg.

Undersøgelsen bygger videre på tidligere EVA-undersøgelser, som viser, at lærere spiller en væsentlig rolle med hensyn til at påvirke unges uddannelsesvalg. I rapporten beskrives, hvordan lærere gennem undervisningens indhold og form er med til at forberede eleverne til forskellige ungdomsuddannelser, og hvordan de gennem deres dialog med eleverne er med til at præge deres valg.

Undersøgelsen viser nogle interessante forskelle i måden, undervisningen forbereder til forskellige ungdomsuddannelser på. De lærere, som indgår i undersøgelsen, vurderer selv, at deres undervisning kun i mindre rgad fobereder til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser. Rapporten peger på en række forskellige årsager og forklaringer på, hvorfor lærerne vurderer dette.

Læs hele rapporten her