Debat: Viden og aktiv inddragelse

0

Unge og deres forældre peger ikke på erhvervsuddannelserne, hvis de ikke kender dem. Derfor er det altafgørende, at vi får vist dem, hvilke muligheder, der ligger i at blive alt fra smørrebrødsjomfru til bygningssnedker. Det kræver aktiv inddragelse.

Af Ulla Groth, sekretariatschef i SkillsDenmark Ulla Groth

Unge og deres forældre er nødt til at vide meget mere om de mange forskellige fag og spændende udfordringer, erhvervsuddannelserne byder på. Det kræver en massiv indsats og et tæt samarbejde mellem UU, erhvervsskolerne og grundskolerne og en aktiv inddragelse af de unge og deres forældre. Her kan DM i Skills spille en vigtig rolle.

Uvidenheden om erhvervsuddannelserne er nemlig ikke svær at forstå. Smeden har ikke længere værksted i baggården, hvor vi kan følge med i, hvad han laver. Og i det hele taget oplever vi sjældent de fag, erhvervsuddannelserne repræsenterer, tæt på. Vi ser måske en tømrer, en maler eller en brolægger i gadebilledet. Men hvad laver en industritekniker eller en teknisk isolatør? Hvor arbejder man som ernæringsassistent eller mediegrafiker?

Når man ikke kender erhvervsuddannelserne, vælger man dem ikke. Og man råder heller ikke sit barn til at tage dem. I stedet blinker det almene gymnasium øverst på lystavlen og bliver på den måde det oplagte og sikre valg.

Derfor er vores største opgave lige nu at få vist de muligheder erhvervsuddannelserne har frem for unge og deres forældre. Ikke fordi alle skal gå denne vej, men fordi mange flere vil have fordel af at gøre det – og i øvrigt også er nødt til at gøre det. Ellers har vi i fremtiden ikke nogen til at reparere vores biler, bage vores brød og passe vores syge og gamle.

Det er netop her, DM i Skills kommer på banen. Udover at vi viser de bedste og dygtigste elever, viser vi også bredden i fagene. Til dette års DM i Skills havde vi 52 ud af de 104 erhvervsuddannelser repræsenteret, og det gav unge og deres forældre indblik i fag, de knapt nok vidste eksisterede.

I den sammenhæng oplever vi i øvrigt, at tilstedeværelsen af de mange UU vejledere og vejledere fra erhvervsskolerne giver DM en ekstra dimension. Ikke nok med at de unge og deres forældre, der kommer for at overvære mesterskaberne og kan se de mange forskellige fag, de har også mulighed for at få mere information om adgangskrav, hvor man kan tage de forskellige uddannelser, og hvilke muligheder for job og videreuddannelse, der er efterfølgende.

Læs også: Fantastiske Skills – nu med vejledningskube

De unge og deres forældre skal dog ikke kun se og lytte til DM i Skills. Vi har stor fokus på aktiv inddragelse, fordi vi tror på, det gør en stor forskel.

Vi har derfor blandt andet arrangeret Skills-stafetten for 8. klasser, der, via konkurrencer med praktisk islæt, giver en smagsprøve på erhvervsuddannelserne. De udspiller sig lokalt, senere på regionalt plan og til sidst til DM. Vi arbejder netop nu på at udvikle lignende aktiviteter for både 7. og 9. klasser.

Aktiv inddragelse var også i centrum, da vi i år inviterede forældrene til forældreaften. En idé vi også vil arbejde med fremadrettet. For vi oplevede, hvordan forældrene troppede op med børn i alle aldre – ikke bare de unge, der skulle til at vælge ungdomsuddannelse – for at opleve konkurrencerne og fagene. Det er en unik mulighed for tidligt at få sporet endnu flere ind på de muligheder, der ligger i erhvervsuddannelserne.

Vi har allerede et meget tæt samarbejde med UU centrene, erhvervsskolerne og grundskolerne rundt i landet. Det samarbejde tror jeg, vi kan udnytte til at eksponere de lokale og regionale konkurrencer, som går forud for DM, endnu mere. For også her er der et stort potentiale for aktiv inddragelse.

Erhvervsskolerne gør meget ud af at arrangere de lokale og regionale konkurrencer, hvor erhvervsskoleeleverne kvalificerer sig til DM. Og de samarbejder med grundskolerne om at arrangere konkurrencer, der sender grundskoleklasserne videre til Skills-stafetten. Måske kan vi i samarbejde med UU få endnu flere forældre og unge, som ikke selv deltager i konkurrencerne, til at møde op for at heppe og følge med – fordi det vil give dem et nærmere kendskab til, hvad de forskellige erhvervsuddannelser konkret går ud på.

At det belønner sig at give unge og deres forældre syn for sagen, ser vi tydeligt i de byer, hvor DM i Skills har været afholdt. Her har der alle steder været en øgning i tilmeldingen til erhvervsuddannelserne efter afholdelsen af DM. I Aalborg kan de endda fortælle, at de også oplever mindre frafald. Det tilskriver de, at de unge har valgt uddannelse på baggrund af den konkrete viden, de har fået gennem DM i Skills.
Denne effekt kan vi sandsynligvis sprede ud over hele landet ved at sætte mere spot på de lokale og regionale konkurrencer.