UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
26. februar 2015
Samarbejde: UUDK og Efterskoleforeningen
0by uudanmark • Rapporter og udgivelser, Seneste
Februar 2015 Ungdommens Uddannelsesvejledning, i daglig omtale UU-centrene, er fordelt over hele Danmark og forankret i tværkommunale samarbejder. Der er i alt 249 efterskoler (2015) over hele landet, hvor 20 af dem er for normalbegavede ordblinde elever og 18 af dem er for elever med særlige behov. Efterskolerne er fordelt af UU Danmark (overordnet organisation af UU centre) efter kommunalt tilhørsforhold, men samarbejder i praksis med mange UU-centre. Efterskolerne og UU-centrene skal lovpligtigt samarbejde i overgangene, hvilket har givet anledning til, at UU Danmark og Efterskoleforeningen (fællesorganisation for alle efterskoler) har udarbejdet en anbefaling til samarbejde. I overgangen mellem grundskole og efterskole og efterskole og ungdomsuddannelse eller anden aktivitet, er elevens hjemkommunes UU-center en del af processen. Det er derfor vigtigt, at efterskolerne og UU-centrene er enige om, hvordan denne proces foregår. Samarbejdsaftalen indeholder forslag til procedure samt ansvars- og rollefordeling i forhold til samarbejdet med eleven i centrum. Anbefalingen kan suppleres med lokale eller regionale samarbejdsaftaler, der kan omhandle præciseringer eller omfatte områder, der ikke er medtaget i nedenstående anbefaling.
1) Uddannelsesplanen
Alle elever i 9. og 10.klasse/prøvefri 10. årgang skal udfylde en uddannelsesplan og den findes på www.optagelse.dk Uddannelsesplanen har tre overordnede funktioner: – formel ansøgning til ungdomsuddannelserne/10. klasse, – arbejdsredskab i vejledningsprocessen – orientering/info til UU. I uddannelsesplanen: – skal den unge bl.a. beskrive sig selv og fortælle, hvilke fremtidsplaner han/hun forestiller sig. – er der angivet den unges evt. brobygnings- og/eller praktikforløb. – skal efterskolen give en vurdering af den unges uddannelsesparathed (UPV) og evt. beskrive på hvilken baggrund man har foretaget vurderingen. – skal efterskolen angive hvilke former for støtte der er behov for, så den unge kan gennemføre uddannelsesvalget, f.eks. en mentor, it-rygsæk (startpakke), SPSU-støtte mv. – sker automatisk en orientering til elevens UU-center, da det er UU´s pligt at følge op på den unges uddannelsesplan. Vigtige deadlines for samarbejdet er: 1. februar: Efterskolen afsender uddannelsesplaner for ikke-uddannelsesparate elever. Kommer automatisk på en såkaldt opmærksomhedsliste i elevens hjemkommunes UU center. OBS. Gælder for 9. klasses elever i skoleåret 2015/16 og for både 9. og 10. klasses elever i skoleåret 2016/17 1. marts: Forældre afsender uddannelsesplanen/ansøgningen for uddannelsesparate elever til 1. prioriterede uddannelsessted. En kopi tilsendes automatisk elevens UU-center. 15. april: Efterskolen afsender uddannelsesplaner for elever, som ikke optages på efterskolen, til UU i elevens hjemkommune. Læs mere på www.optagelse.dk Se rollefordelingen mellem efterskole, forældre og UU-centret i optagelse.dk-processen.
For at blive tilmeldt og optaget på en efterskole skal man henvende sig direkte til efterskolen. Enten ved at udfylde et tilmeldingsskema, som enten findes på efterskolens hjemmeside eller fås ved direkte henvendelse. Typisk bliver eleven indkaldt til et møde på efterskolen inden endelig optagelse. Eleven og forældrene skal også udfylde uddannelsesplanen i Optagelse.dk. Søger eleven en evt. ledig plads eller står på venteliste, skal UU-vejlederen sikre sig, at der anføres et 2. uddannelsesønske. Hvis der er behov for en særlig faglig, personlig og/eller social støtte noteres det i uddannelsesplanen. UU kan også rette henvendelse til efterskolen, hvis der er andre særlige forhold, der skal tages hensyn til under efterskole-opholdet. UU-vejlederen kan hente informationer om efterskolerne på Efterskoleforeningens hjemmeside www.efterskole.dk eller i Efterskoleforeningens oplysningsafdeling tlf: 33128680, mail:info@efterskoleforeningen.dk
Efterskolerne har et særligt tilbud til de elever, som er ordblinde eller har behov for et helt særligt efterskoleforløb. Det gælder for eleverne, at de har udtalelser fra PPR, elevens skole, andre relevante oplysninger og erklæringer/dokumentation for at gå på skolen. Det er vigtigt, at eleven kommer på den efterskole, som har et tilbud, der kan opfylde elevens specifikke behov. Optagelse på ordblindeefterskole Ansøgning sker ved direkte henvendelse til efterskolen. Ordblindeefterskolerne har deres egen hjemmeside, hvor man kan søge information. www.ordbl.dk Optagelse på ordblindeefterskole forudsætter, at PPR udtaler sig om elevens behov.
Specialefterskoler er for elever med særlige behov og som har brug for et helt særligt efterskoleforløb. Det gælder for eleverne, at de har udtalelser fra PPR, elevens skole, andre relevante oplysninger og erklæringer/dokumentation for at gå på skolen. Det er vigtigt, at eleven kommer på den efterskole, som har et tilbud, der kan opfylde elevens specifikke behov. Optagelse på en specialefterskole For at sikre de bedste betingelser for et godt efterskoleophold har hver specialefterskole en optagelsesprocedure. Proceduren indeholder typisk i den indledende fase et besøg på skolen med en samtale om elevens behov og skolens rammer. Herefter aftales det videre forløb. UU-vejlederen kan deltage i dette besøg. Se på de enkelte efterskolers hjemmeside. Oversigt over specialefterskolerne findes på www.efterskole.dk
Der en bestemt rollefordeling i optagelse.dk-procesessen mellem efterskolen, elev/forældre og UU. Skema over rollefordeling hvor eleven har planer om, at søge en gymnasial uddannelse. Skema over rollefordeling hvor eleven har planer om, at søge en erhvervsuddannelse
Efterskolen skal kontakte elevens hjemkommunes UU-center, når det kommer på tale, at eleven skal overgå til et KUU, EGU- eller STU-forløb. Efterskolen begrunder i elevens Uddannelsesplan anbefalingen af et KUU-, EGU- eller et STU-forløb, så UU kan lave en indstilling til elevens hjemkommune. Det er elevens lokale UU-center, der foretager målgruppevurderingen til KUU/EGU/STU på baggrund af efterskolens anbefaling. Det er elevens hjemkommune, som bevilligende myndighed, der træffer den endelige beslutning i forbindelse med STU.
Efterskolen retter så tidligt som muligt, men senest 1. marts i udskolingsåret henvendelse til UU-centeret i elevens hjemkommune og drøfter muligheden for et KUU-forløb. Således sikres det, at hjemkommunen er forberedt. Elevens ønske om KUU registreres i Optagelse.dk under ”Meddelelse om andre aktiviteter” Efterskolen har ansvar for en fyldestgørende skriftlig information om elevens uddannelses- og vejledningsforløb samt begrundelse for, at der gennem UU-centeret foretages en indstilling til et KUU-forløb. Hertil er der udarbejdet en skabelon til målgruppevurdering i UU, som udfyldes af efterskolen. Efter aftale med UU-centeret indsamler og fremsender efterskolen alle relevante sagsakter, således at elevens hjemkommunes UU-center kommer i besiddelse af alle relevante informationer til brug for den endelige indstilling. Efterskolen indhenter også de fornødne samtykkeerklæringer hos forældrene i forbindelse med overdragelse af sagen til elevens hjemkommunes UU-center. Efterskolen sørger for at elevens uddannelsesplan afsendes senest 15. marts, eller det der evt. er aftalt med elevens UU-center.
Efterskolen retter så tidligt som muligt, men senest 1. marts i udskolingsåret henvendelse til UU-centeret i elevens hjemkommune, og drøfter muligheden for et EGU-forløb. Således sikres det, at hjemkommunen er forberedt. Elevens ønske om EGU registreres i optagelse.dk under ”Meddelelse om andre aktiviteter” Efterskolen har ansvar for en fyldestgørende skriftlig information om elevens uddannelses- og vejledningsforløb samt begrundelse for, at der gennem UU-centeret foretages en indstilling til et EGU-forløb. Hertil er der udarbejdet en Skabelon til målgruppevurdering i UU, som udfyldes af efterskolen. Efter aftale med UU-centeret indsamler og fremsender efterskolen alle relevante sagsakter, således at elevens hjemkommunes UU-center kommer i besiddelse af alle relevante informationer til brug for den endelige indstilling. Efterskolen indhenter også de fornødne samtykkeerklæringer hos forældrene i forbindelse med overdragelse af sagen til elevens hjemkommunes UU-center. Efterskolen sørger for at elevens uddannelsesplan i Optagelse.dk sendes senest 15. marts.
Det er UU-centeret i den unges hjemkommune, der har opgaven og ansvaret for indstillingen til det kommunale visitationsudvalg og udarbejdelse af det første udkast til en uddannelsesplan. Efterskolen retter derfor så tidligt som muligt, gerne i oktober/november måned og allersenest medio januar i udskolingsåret, henvendelse til UU-centeret i elevens hjemkommune og drøfter muligheden for et STU-forløb. Herefter aftales den videre proces mellem efterskole og UU-center, herunder hvornår uddannelsesplanen sendes til UU. OBS. Disse elever skal ikke igennem Optagelse.dk Efterskolen har ansvar for en fyldestgørende skriftlig information om elevens uddannelses- og vejledningsforløb, samt begrundelse for, at der gennem UU-centeret foretages en indstilling til et STU-forløb. Informationen bør indeholde forslag til indhold og mål for STU-forløbet ud fra efterskolens konkrete erfaringer med den pågældende elev. Hertil er der udarbejdet en Skabelon til målgruppevurdering i UU, som udfyldes af efterskolen. Efter aftale med UU-centeret indsamler og fremsender efterskolen alle relevante sagsakter* samt indhenter de fornødne samtykkeerklæringer hos forældrene, således at elevens hjemkommunes UU-center kommer i besiddelse af alle relevante bilag og informationer til brug for den endelige indstilling. *Det kan f.eks. være – lægepapirer, der dokumenterer diagnoser og/eller beskriver andre undersøgelsesresultater, – psykologiske udredninger – kan komme fra en bred vifte af instanser, oftest PPR, seneste skoleudtalelse fra grundskolen mm.
UU-centrene er forpligtiget til at koordinere brobygnings- og introduktionsforløb for elever i 8., 9. og 10. klasse. Det gælder: – ved elever i 8. Klasse, som af efterskolen vurderes til at have gavn af et introduktionsforløb – ved elever i 9. klasse, som er blevet vurderet ikke-parat i 8.klasse, og som af efterskolen vurderes til at have gavn af et brobygningsforløb* – ved elever i 10. klasse i den obligatoriske og frivillige brobygning i 10. klasse. *Efter loven kan elever, som i 8. klasse et vurderet ikke-parat, tilbydes et brobygningsforløb i 9. klasse på en efterskole, hvis efterskolen vurderer det. Efterskolen kan ligeledes tilbyde elever i 8. klasse på en efterskole et introduktionsforløb i følge loven. UU tager initiativ til, at efterskoler og UU-koordinatorerne mødes efter behov og aftaler forløbenes gang, herunder tidsperioder, procedurer ved tilmelding, optagelse, elevfravær, tidsfrister og evaluering. Ved møderne, hvor evt. ungdomsuddannelserne også deltager, træffes der ofte beslutninger om tidspunkter for placering af brobygnings-uger, tidsfrister for tilmelding til forløbene, evaluering af processen, ligesom der kan være drøftelser af indholdet på forløbene. Det anbefales kraftigt, at møderne prioriteres, således at der er klare linjer for forløbene. I de UU-områder, hvor der er nedsat et brobygnings-koordineringsudvalg, anbefales det at efterskolerne er repræsenteret. Der findes forskellige IT-systemer, som benyttes af UU-centrene til at lette koordineringen og tilmeldingen af elever til brobygnings- og introduktionsforløbene. Systemer, som også kan bruges i kommunikationen mellem efterskolen og ungdomsuddannelserne i den periode eleverne er i brobygning/introduktion. Det er ikke noget krav, at efterskolen anskaffer og benytter disse IT-systemer, men det gør administrationen og kommunikationen enklere.
Efterskoler har iflg. loven tilbagemeldingspligt til UU i forbindelse med elevens efterskoleophold. Tilbagemeldingspligten træder i kraft i følgende tilfælde: • Senest 5 dage efter skolestart på efterskolen i august.* • Ved afbrudt efterskoleophold, allersenest efter 5 dage • Hvis eleven er i risiko for at afbryde efterskoleopholdet. • Ved efterskoleårets afslutning, senest 5 dage efter eleven er udskrevet. Tilbagemeldingen sker via programmet Tilbagemelding.dk, der er gratis for efterskolerne og sikrer, at informationerne kommer elevens hjemkommunes UU-center i hænde. Når en elev afbryder/får afbrudt/stopper sit efterskoleophold før tid, skal efterskolen sørge for at registrere eleven som ”Afbrudt” og ikke ”Afsluttet” i Tilbagemelding.dk. *Bemærk, at nogle efterskoleophold starter medio august, og UU kan derfor ikke forlange at få informationen inden da.