UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
8. december 2014
Klar til Start – unge med autisme i job
0by uudanmark • månedens projekt, Nyhedsarkiv, Seneste, UU projekter
Samarbejde mellem UU center og jobcentre får unge med autisme i job
F
lere unge med autisme får udsigt til job på en almindelig arbejdsplads med projekt ”Klar til Start”, som især har succes i Nordvestsjælland. Her kommer unge med autisme igennem et individuelt tilrettelagt uddannelses- og praktikforløb hos Fakta med daglig støtte fra en vejleder. Det kræver tæt samarbejde mellem jobcentrene ogUngdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
”Jeg har fået en grund til at stå op hver dag”.
Sådan siger en af de unge med autisme, som er i gang med et særligt uddannelsesforløb i en Fakta-butik i Holbæk. Unge med autisme spektrum forstyrrelser (ASF) har ellers meget svært ved at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse og komme i job. Langt de fleste ender på en eller anden form for overførselsindkomst. Men det er projekt ”Klar til Start” ved at lave om på. Projektet, som er udviklet af supermarkedskæden Fakta og den almennyttige fond Unges Uddannelsescenter, går ud på, at unge med autisme spektrum forstyrrelser kan komme i et særligt håndholdt uddannelses- og praktikforløb på mellem 10 og 22 måneder i en Faktabutik. Når de har gennemgået en række opkvalificerende forløb, der skal ruste dem både fagligt og socialt til at begå sig på en almindelig arbejdsplads, har de jobgaranti i en Fakta-butik eller en af de andre butikker i Coop koncernen.
De unge får Fakta-trøje på og føler sig respekteret
Projektet har især fået succes i Holbæk Kommune og er ved at blive udbredt til Odsherred og Kalundborg kommuner. I alle tre kommuner samarbejder jobcentrene tæt med Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland, som kender de unge godt og har etableret ”Klar til start Nordvestsjælland”, hvor tre medarbejdere er ansat til specifikt at følge de unge med ASF gennem hele forløbet.
“Hos os er projektet skruet sådan sammen, at vi som projektmedarbejdere er med de unge på job i Fakta klokken 10 til 14 fire dage om ugen. Hver dag får de unge forskellige opgaver – det kan være alt fra opfyldning af varer til at vaske gulv eller sidde i kassen. Og så er vi der som vejledere til at guide de unge – ikke mindst i relation til chefen, kollegaerne og kunderne. I begyndelsen går al kommunikation med de unge gennem os, men på sigt kommer de unge til at virke mere og mere selvstændigt på arbejdspladsen,” forklarer Knud Larsen, som er projektmedarbejder i ”Klar til Start – Nordvestsjælland” og fortsætter:
“Vi gennemfører også små kurser og anden form for undervisning og teori, og hver tredje måned laver vi små tests med dem for at sikre os, at de rykker sig og for at holde øje med, hvornår de er jobparate. De unge klarer sig utrolig godt og fortæller os, at de har fået meget mere indhold i livet. De får en Fakta-trøje på og bliver respekteret af kollegaerne, og de oplever, at der bliver stillet krav til dem, og at deres evner kan bruges,” fortæller han.
Det nytter at stille krav
I Fakta i Holbæk er fire unge med autisme mellem 17 og 25 år i gang med Klart til start forløbet, i Fakta i Kalundborg starter man et forløb til februar, og i Odsherred Kommune er man også på trapperne.
“Det, der kræver mest arbejde, er at få de unge til at forstå, at de er på en rigtig arbejdsplads. Man kan ikke sige: Jeg tror ikke, jeg kommer i morgen, hvis man ikke er syg, så møder man til tiden og gør sit arbejde. Men at arbejdspladsen og vi som projektmedarbejdere stiller krav til de unge, er netop noget af det, som gør forskellen. De unge giver udtryk for, at de er gået fra at være ingenting til pludselig at være nogen, som kan udføre et stykke arbejde, som andre kan bruge og faktisk er afhængig af. Et godt eksempel er, at en af de unge selv har valgt, at han vil møde klokken 6 om morgenen for at være med til at bage brød. De er simpelthen så ivrige, fordi de for første gang oplever succes,” fortæller Knud Larsen.
Han er derfor ikke i tvivl om, at han kommer til at stå med en gruppe unge, der efter forløbet er parat til job, og som på den måde får mere indhold i livet – og samtidig kommer til at spare samfundet for penge, fordi de kommer væk fra overførselsindkomsterne.
Projektleder: Samarbejde grunden til succes
Dette regnestykke er det dog ikke alle kommuner og jobcentre i landet, der har lavet endnu. Projektleder i Klar til start, Mia Sørup mener, det er en af grundene til, projektet ikke er blevet så udbredt endnu. På landsplan er 18 unge i gang netop nu – mens fire unge allerede har afsluttet og er kommet i job, siden projektets begyndelse for to et halvt år siden.
“At visitere en ung til Klar til start er en udgift her og nu på cirka 200.000 kroner om året, men man sparer jo enormt mange resurser i den sidste ende, fordi den unge ender med at kunne komme i ordinært job i stedet for at skulle i et beskyttet beskæftigelses- eller dagtilbud. Det skal vi arbejde ret meget på at forklare jobcentrene rundt i landet, fordi de naturligt nok mangler viden om området og i øvrigt har haft meget travlt med omorganisering, fordi de har fået ansvar for mange nye målgrupper,” siger hun og fortsætter:
“Jeg tror, projektet har været så stor en succes i Nordvestsjælland, fordi jobcentrene og Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland her har arbejdet tæt sammen. Jobcentrene har kunnet se den langsigtede gevinst, og samtidig har de tillid til UU, som kender de unge og deres behov. Vi håber, at mange flere kommuner vil kunne bruge disse erfaringer og føre dem videre,” slutter hun.
Respekt for hinandens faglighed
Jørgen Dan Pedersen, centerleder i Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland mener også, det tætte samarbejde mellem UU og jobcentrene er en stor del af forklaringen på projektets succes.
“I UU kender vi de unge rigtig godt, fordi vores vejledere har fulgt dem gennem hele deres skolegang. Derfor kan vi også spotte de unge, som netop vil have behov for og gavn af dette forløb. Her er tale om en gruppe, der kan være meget langt fra at kunne gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse, men med sådan et håndholdt forløb kan vi give dem en chance for at få nye kompetencer og komme i ordinært job,” siger han og fortsætter:
“Vi kan heldigvis mærke, at jobcentrene har tillid til vores vurderinger, respekterer vores faglighed og sammen med os gerne vil være med til at give disse unge en chance. Det skyldes ikke mindst, at vi samarbejder tæt med dem i mange andre sammenhænge. I stedet for at stå på hver vores side af en pengekasse, er vi vant til at stole på hinandens forskellige kompetencer for at nå vores fælles mål: At få så mange unge i uddannelse og job som muligt.”
FAKTA
Baggrund for projekt Klar til start:
Klar til Start er udviklet af Fakta/Coop og Unges Uddannelsescenter, som er en almennyttig fond oprettet af bl.a. Landsforeningen Autisme. Idéen opstod, fordi Unges Uddannelsescenter ofte brugte Fakta som praktiksted for unge med autisme spektrum forstyrrelser. Praktikforløbene var positive, men endte sjældent med ansættelse af de unge. Unges Uddannelsescenter og Fakta satte sig derfor for at udvikle et kompetencegivende forløb, der kunne gøre unge med ASF bedre rustede til et ordinært job.
I Klar til Start skal de unge på mellem 10 og 22 måneder gennemgå jobtræning og teori, der fagligt, men især socialt skal gøre dem jobparate. Efter fuldendt forløb er der jobgaranti. I de kommuner, der vil være med i projektet, finder Fakta egnede butikker – og så visiterer jobcentrene unge til forløbet i samarbejde med autismeuddannelsescentre eller ungdommens uddannelsesvejledning.
Klar til Start har en hjemmeside hvor man kan læse mere: www.klartilstart.dk.
Økonomi:
• Ifølge rapporten ”Samfundsøkonomiske gevinster ved arbejdsmarkedsrettede indsatser for personer med handicap”, som COWI udarbejdedede i januar 2014 for Det Centrale Handicapråd, er der i dag cirka 270.000 personer med handicap (herunder autisme spektrum forstyrrelser) i beskæftigelse i Danmark mod 2,3 millioner ikke-handicappede.
• Ifølge Landsforeningen for Autisme og Unges Uddannelsescenter er det dog kun cirka 15 % af voksne autister, der er i fuldtidsjob
• Ifølge rapporten fra COWI vil det give en samfundsmæssig gevinst på 1,6 milliarder at flytte 6.000 personer med handicap fra førtidspension til fleksjob. Fordi det vil føre til flere indkomstskatter, samtidig med at der spares flere udgifter til førtidspension, end der bruges på fleksjob.
• Hvis man i stedet flytter den samme gruppe fra førtidspension til ordinære job, vil det give en samfundsmæssig gevinst på 5,9 milliarder.