UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
23. april 2014
Ask not what your country can do …
0by uudanmark • Artikler og debat, Seneste, Udvikling
John F. Kenn
edy sagde tilbage i1961; “ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country“. Men hvem kan egentlig kræve hvad af hvem, når det kommer til de unges overgang fra skole til ungdomsuddannelse. UU DANMARK spurgte tre af de deltagende oplægsholdere på årskonferencen 2014 om hvad forældrene, professionelle voksne og de unge kan kræve af hinanden.
Alex Ahrendtsen, uddannelsesordfører (DF)
Hvilket ansvar har henholdsvis de unge selv, forældrene og UU vejlederne for, at de unge vælger ”rigtigt”?
Forældrene er hovedårsagen til, at de unge vælger, som de gør. Forældrene har et kæmpe ansvar og en kæmpe magt i forhold til de unges valg af ungdomsuddannelse. Og vi ved, at kun 7% af Danmarks forældre anbefaler deres børn en anden ungdomsuddannelse end gymnasiet. Samtidig skal vi passe på, ikke at placere for meget ansvar hos de unge, for i en alder af 15-16 år, ved man ofte ikke rigtigt hvad, man vælger. Så derfor hænger forældrenes ansvar faktisk sammen med vejledernes ansvar, fordi vejlederne kan give forældrene kvalificeret modspil ved at udfordre de unge i skolen, så de unge kan gå hjem og præsentere forældrene for alternative muligheder end gymnasiet. Og det er kun vejlederne, der kan gøre det. Om lærerene ved vi eksempelvis, at det også kun er 7%, der anbefaler EUD til de unge. Det er jo nærmest en katastrofe. Så hvis de unge skal kunne foretage et mere rationelt uddannelsesvalg, skal de udfordres, og hvis hverken forældrene eller lærerne kan gøre det, så er de eneste, der kan, vejlederne.
Så vejlederne har nok et meget større ansvar, end de går og tror til daglig. De skal være stenen i den brusende elv af vand, der kommer imod dem. De skal kunne stoppe strømmen og pege på, at der længere oppe af elven måske var en anden vej, vandet bedre kunne løbe ned af.
Hvad kan de unge kræve af samfundet i forhold til valg af karriere?
Jeg synes egentlig ikke, at de unge kan kræve meget mere, end hvad de allerede får. De får gratis uddannelse og de kan forvente en god uddannelse. Jeg synes faktisk til gengæld, at vi kan kræve en hel del af de unge. Vi kan forvente af dem, at de gennemfører deres uddannelse, ikke spilder tiden og laver deres ting. Når man ser udsendelser fra Afghanistan, hvor kun en tredjedel af pigerne går i skole og ser, hvor meget, de drømmer om at få sig en uddannelse, så synes jeg faktisk, vi lever i et smørhul og får alt forærende. Så jeg synes det er os, der kan kræve noget af de unge og forældrene, så de opfører sig ordentligt, holder op med at ryge hash og stopper frafaldet. Til gengæld, hvis de så er motiverede, så skal vi være gode til at vejlede dem.
Troels Ravn, uddannelsesordfører (S)
Hvilket ansvar har henholdsvis de unge selv, forældrene og UU vejlederne for, at de unge vælger ”rigtigt”?
Jeg synes vi bliver nødt til at se det som et fælles ansvar. Og når det gælder samfundet, så må vi give en egentlig uddannelsesgaranti. Det er helt nødvendigt, for at skabe tryghed eksempelvis omkring erhvervsuddannelserne, at man kan garantere, at når man starter et grundforløb, kan man også gøre sin uddannelse færdig. Også set i lyset af, at uddannelse er et ‘must’ for alle for at kunne få fodfæste på arbejdsmarkedet og få et godt liv.
Vi skal alle have en uddannelse af en slags. Og i den forbindelse er vejledningen helt central, så vi får skabt et kvalificeret grundlag at vælge uddannelse ud fra. Og der handler vejledning jo også om, at de unge kommer ud i praktik og brobygning og får erfaringer og oplevelser af, hvad der ligger derude af muligheder, og at de unge igennem vejledning bliver sporet der hen, hvor deres reelle interesser og evner ligger. Og i den forbindelse har vi også som forældre et medansvar for ikke bare at sende de unge i gymnasiet. Vi skal kende vores børn så godt, at vi ved, hvor vores barn har sine styrkeområder. Det kan ikke nytte noget, at vi tror, at vi alle skal have en akademisk uddannelse. Der skal også være respekt omkring de faglige uddannelser.
Hvad kan de unge kræve af samfundet i forhold til valg af karriere?
De unge selv skal have en række basisfærdigheder; som at passe deres ting og have ambitioner og vilje til at nå de mål, der bliver sat. Og de skal have en forståelse for, at vi alle er ansvarlige for vores egne valg og for at nå de mål, vi sætter os. Ansvarlige for, at vi får et godt liv og en god tilværelse. Det nytter ikke noget, at de unge giver andre skylden og peger på familien eller samfundet som skyldige, hvis noget går galt.
Mette With Hagensen, Landsformand, Skole og Forældre
Hvilket ansvar har henholdsvis de unge selv, forældrene og UU vejlederne for, at de unge vælger ”rigtigt”?
Det rigtige valg kan jo være rigtigt på mange forskellige måder – og hvad er det vi dømmer det op imod? Det er et vigtigt valg og et stort valg og det er os som forældre, der har ansvaret for, at den unge bliver sat i gang med at tænke sig om og for, at valget bliver taget. Men dermed ikke sagt, at vi ikke har brug for hjælp til at det bliver et godt valg, et oplyst valg. Vi har brug for, at der er en vejledning, som både er informativ men også afsøger interesser, motivationer og muligheder hos de unge, en vejledning, som vi kan holde vores meninger op imod.
Og så skal vi jo huske, at skolen ifølge formålsparagraffen i folkeskoleloven også skal samarbejde med forældrene omkring uddannelsesvalget. Der er jo nogen der rent teknisk ikke lige kan finde rundt i optagelse.dk. Og selvom man føler sig oplyst og rent teknisk kan finde oplysningerne, så er det jo også rart at blive støttet i, hvordan man bliver afklaret i at finde netop det der match mellem muligheder, kompetencer og motivation hos den unge. Og der har de unge i hvert fald brug for andre voksne, som de har tillid til, end bare far og mor, og det kan jo være en vejleder eller en lærer.
Men der er også brug for, at nogen følger op på, at valget faktisk bliver taget, og her har UU jo pligt til at sørge for at alle unge inden 1. marts har fået meldt sig til på optag.dk. Jeg bliver bekymret, hvis den pligt nu forsvinder! De unge selv har masser af ansvar også. Forældre skal forstå ikke at overføre deres egne ambitioner til de unge, for det er de unge selv, der skal gøre arbejdet, og os voksne, der skal skubbe på. Den ideelle situation er jo, at den unge selv tager ansvar for valget.
Hvad kan de unge kræve af samfundet i forhold til valg af karriere?
Jeg bryder mig ikke om ordet ”kræve”. Jeg synes det er vigtigt, at de unge selv tager initiativ og går i gang, men så skal de også forvente, at vi voksne bruger tid på dem, når de er i tvivl, og lytter til deres overvejelser og åbner op for vores egne overvejelser. Og de skal forvente af os, at vi vejleder dem frem for at sige ”hvis jeg var dig, ville jeg..”. – at vi lige bakker lidt, og husker på, at de er ved at være så store, at de næsten er voksne. Vi voksne er rigtig hurtige til at synes og vide noget på deres vegne. Og den overvejelse skal lærere og vejledere også gøre sig, synes jeg, at man lige ser for sig, at den unge kunne passe fint ind i den eller den anden uddannelse, uden at spørge ind til, om det nu også er det, den unge selv har lyst til. De kan kræve vores tid og vores ører og at vi holder fast i at vejlede og ikke give dem gode råd.