UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
9. oktober 2013
UU Ringkøbing Fjord
0by uudanmark • Nyhedsarkiv, Seneste, Udvikling, UU center - præsentationer
Uden dygtige unge faglærte kan det danske erhvervsliv ikke klare sig på et omskifteligt internationalt marked. Det er de fleste enige om. Flere unge må og skal på erhvervsskole og det kan kun gå for langsomt. Men hvad er svaret – hvordan skal det gøres? I Ringkøbing-Skjern Kommune er 95 % målsætningen allerede opfyldt, hver tredje ung ender med at tage en erhvervsuddannelse og 60 % tager en videregående uddannelse hvoraf 23 % tager en LVU.
Fælles indsats på flere områder
Historien bag de imponerende tal fra vestkysten fortæller om en målrettet fælles indsats mellem kommunens forskellige aktører på ungeområdet, ungdomsuddannelserne og virksomhederne, der skal sikre at de unge ender med et realistisk valg af ungdomsuddannelse, baseret på grundig kvalificering og udfordring af alle unges uddannelsesvalg. Det er en koordineret indsats med UU centeret som det naturlige bindeled, der indeholder elementer som en klart defineret kommunikationsstrategi omkring ungdomsuddannelserne, en decentral strukturering af UU indsatsen og ikke mindst en økonomisk og praktisk prioritering af at alle unge, og ikke bare de svageste, skal udfordres på deres uddannelsesvalg, så alle unge og deres forældre får en reel mulighed for fordomsfrit at vælge den bedste uddannelse for den unge, boglig såvel som praktisk.
Den fælles indsats har med al tydelighed vist de samme tendenser som hos mange andre UU centre rundt om i landet – at hvis alle unge udfordres aktivt på deres uddannelsesvalg, også de umiddelbart ”stærke” unge, er det muligt at få flere unge til at vælge en ungdomsuddannelse, der reelt passer til den enkelt unges evner, muligheder og ønsker. Og I UU Ringkøbing Fjord er man meget bevidst om, at netop det stærke lokale samarbejde med erhvervsliv, kommune og uddannelsesinstitutioner er absolut afgørende for at skabe den indsats, der reelt gør en forskel. Ikke mindst er en aktiv ligeværdig italesættelse af alle ungdomsuddannelserne hos alle aktører på ungdomsområdet af afgørende betydning for at flere unge vælger en rigtig vej gennem uddannelse.
Erhvervsuddannelserne tales op
Landet over tales der om erhvervsskolernes onde spiral. Erhvervsskolernes faldende omdømme resulterer i tilgang af færre og dårligere kvalificerede unge, hvilket skaber endnu dårligere omdømme – en ond cirkel. Erhvervsskolerne skal tales op, hvis den onde cirkel skal brydes, og lige præcis det har man længe gjort i Ringkøbing-Skjern. Man har derfor aftalt med alle parter, at man konsekvent gennem medier og i den direkte kontakt med de unge og deres forældre, altid omtaler den faglige vej og den boglige vej som ligeværdige hovedveje til en ungdomsuddannelse og også til en eventuel videregående uddannelse. Retorikken udleves i praksis, så de unge ved selvsyn kan opleve, at der er mange og positive perspektiver i eksempelvis en erhvervsuddannelse eller erhvervsgymnasial uddannelse. Man sørger bl.a. for at alle elever i 8.klasse, også dem der allerede har sat sig for, at de ”selvfølgelig” skal tage en gymnasial ungdomsuddannelse, kommer på et obligatorisk introduktionskursus på en erhvervsuddannelse eller en erhvervsrettet gymnasial uddannelse. Det samme gælder obligatorisk i 10.klasse.
Målrettet kommunikationsstrategi
Som en yderligere del af bestræbelserne på at tale erhvervsskolerne op, udøver man ligeledes i UU centeret en fast kommunikationsstrategi med rod i positive historier fra lokalområdet. Det kan eksempelvis være den lokale automationsvirksomhed, hvor samtlige 30 ingeniører har en faglært baggrund, primært som elektrikere. Eller når de lokale unge klarer sig godt, som da en ung for nyligt fik ML-prisen, Metalindustriens Lærlingepris eller når en ung får et 12-tal ved den afsluttende eksamen på en erhvervsuddannelse og kommer med til DM og VM for lærlinge, sørges der ligeledes for lokal spalteplads.
Alle unge udfordres
UU er gennem vejledningsloven fra 2010 forpligtet til at målrette vejledning primært til de unge, som uden en særlig vejledningsindsats kan få vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv. Men det er almindeligt kendt, at mange unge vælger gymnasiet fordi ”det gør man jo”, fordi forældrene ser det som den eneste vej eller fordi vennerne gør det. Et sådant valg resulterer ofte i at de unge, der faktisk ikke trives i et bogligt orienteret gymnasie-miljø, vælger gymnasiet i første omgang og siden falder fra, oplever nederlag og måske ender med alligevel at tage en praktisk uddannelse efterfølgende. I UU Ringkøbing Fjord er man derfor bevidst om, at hvis alle unge skal have en reel mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse, der faktisk passer til deres evner og ønsker, skal alle de unge udfordres på deres umiddelbare valg – og også de unges forældre. Bakket strategisk og økonomisk op af kommunen har man igangsat en bredere og mere ambitiøs tilgang, hvor alle kommunens unge udfordres på deres uddannelsesvalg. Ikke bare de unge, men forældrene med, inddrages løbende gennem hele udskolingen. Intet uddannelsesvalg tages for gode varer ved første hik og gennem introduktionsforløb, fastholdt vejledning og UU´s tilstedeværelse på skolerne tvinges alle unge til at tænke egne muligheder, evner og drømme igennem en ekstra gang før de vælger. Også gymnasievalget udfordres.
Decentral struktur
En anden nøglefaktor til succes er ifølge centerleder Lars Ole Wulff UU’s decentrale struktur i kommunen fordelt på 10 lokale områdekontorer. Det giver UU vejlederne mulighed for at være tæt på de lokale virksomheder og tæt på den mester eller den virksomhed, som måske kender den enkelte unge og bedre kan forholde sig til at tage vedkommende ind i en læreplads.
Alle overbygningsskoler stiller lokaler og udstyr til rådighed for UU vejledningen tæt ved indgangen på de lokale skoler, så eleverne og de unge i lokalområdet vænner sig til vejlederens tilstedeværelse. Og mange unge opdager her, at de rent faktisk nemt kan besøge vejlederen og at vejlederen er en naturlig del af lokalområdet. Mange unge og deres forældre får herigennem et generelt mere naturligt forhold til at benytte sig af vejledningstilbuddet og til at lytte til vejlederen og lade sig udfordre og måske få øjnene op for, hvilke muligheder eksempelvis et erhvervsgymnasium eller en mere praktisk orienteret uddannelse kan give dem, også selvom den unge senere ønsker at tage en videregående uddannelse.
Gode resultater gøres permanente
UU Ringkøbing Fjord deltog i 2011-2013 i Region Midtjylland og Syddanmarks projekt, Hold Fast. På baggrund af erfaringerne fra projekterne har UU i samarbejde med kommunen og ungdomsuddannelserne kunnet ansætte to fultids mentorer på henholdsvis erhvervsuddannelsesområdet og gymnasieområdet. De to mentorer fastholder til sammen 85 % af de frafaldstruede unge, de har kontakt med. Økonomien deles mellem uddannelsesinstitutionerne, de kommunale afdelinger for Sundhed og Omsorg, Beskæftigelse og UU. Ligeledes har en ordning med frivillige mentorer fået tilført midler fra kommunen, så den kan fungere på permanent basis.
Indbydende og opsøgende arbejde
I UU Ringkøbing Fjord sidder man ikke og venter på, at de unge træder ind af døren. UU er opsøgende på alle unge under 25 der ikke har en ungdomsuddannelse. Selv de studenter, der ikke er gået videre efter endt studentereksamen opsøges aktivt og tilbydes en vejledningssamtale. UU har et tæt samarbejde med de 12 efterskoler der ligger i egen kommune men stiller sig også til rådighed for alle henvendelser fra de øvrige efterskoler i landet hvor kommunens unge går. Unge fra Ringkøbing-Skjern Kommune går på godt 100 forskellige efterskoler og UU sender materiale til alle elever og forældre og inviterer til et samarbejde med elev, forældre og efterskolevejledere mens den unge er på efterskole, så man kan samarbejde om at kvalificere vejledningsindsatsen overfor den enkelt unge.
Centerleder Lars Ole Wulff er ikke i tvivl om vigtigheden af det stærke lokale samarbejde. Han udtaler: “Det altafgørende for vores succes er det tværgående samarbejde mellem kommunens forskellige fagområder og uddannelsesinstitutionerne. Det er vigtigt med en koordineret samordnet indsats sammen med den unge for at der skabes helhed i den unges liv.”
Om UU Ringkøbing Fjord
Centerleder: Lars Ole Wulff
Hjemmeside: www.uu-ringfjord.dk
Indgår i Region: Region Midtjylland
Juridisk konstruktion: Del af forvaltning
Dækker kommuner: Ringkøbing-Skjern Kommune
Antal indbyggere i alt: 60.000
Dækker antal skoler: 18