UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
13. august 2013
Jonas stramme mål
by uudanmark • Artikler og debat, Udvikling
Jonas’ stramme mål
I dag skal 22-årige Jonas Tøndering Dinesen fra Kolding konkurrere med de bedste bygningssnedkere fra 24 andre lande om VM guld. Han stræber efter det perfekte og skal nok nå det. Hvis han ikke går kold.
Af Lars Kolind Jensen
– Husk, at I er rollemodeller. Når I viser verden, hvor seje I er, er der mange flere, der vil vælge en erhvervsuddannelse.
Klokken er lidt over otte søndag morgen på Metalskolen i Jørlunde i Nordsjælland, og lige nu er det kommunikationsmedarbejderen for SkillsDenmark, der står for undervisningen. Hun skal lære 16 unge håndværkere, der skal til verdensmesterskaberne i Leipzig, hvordan man håndterer journalisternes interesse.
– Og lad nu være med at sige, at I vil fejre jeres medalje med at drikke igennem.
Forrige år var der en glad medaljevinder, der var lidt for frisk og ærlig. Men der er nu ikke mange fordomme at få bekræftet omkring langbordet. I går var der kun to, der faldt for fristelsen til at snige sig ned til DSUernes fest i gildesalen, og de holdt sig til en enkelt øl.
De fleste er allerede Danmarksmestre i deres fag, og de har trænet i et halvt år og nogle meget længere. Alle har en personlig træner, der skal hjælpe dem til at præstere optimalt på det rigtige tidspunkt.
Det gælder også Jonas Dinesen, som blev Danmarksmester i bygningssnedkeri i januar. Han er blevet lokket til at flytte fra Kolding til Svendborg Erhvervsskole med løftet om flere hundrede timers coaching op til konkurrencen. Det er ham, denne artikel handler om. Hans store, mørke øjne er en anelse tunge her til morgen, og han læner sin lange overkrop ind over bordet.
– Jeg skal bruge øjenkontakt, KIG HEROP!
Det er den hærdebrede halvdel af holdets to teamledere, der synes morgenstemningen er blevet for ukoncentreret. De tre, der har meldt sig til Kommunikationsministeriet, lover at sætte sig ind i Facebook, Twitter og Instagram, så der kan komme opdateringer på WorldSkills hjemmesiden.
Jonas har meldt sig til Sportsministeriet. Der skal man ikke stille sig op og tale til nogen. Han ville gå kold, hvis han skulle det. Ligesom i folkeskolen. Selvom… i går lykkedes det faktisk. De skulle opføre skuespil for hinanden ud fra nogle postkort af blandt andet Himmelbjerget og en lækker dame. De andre var vilde med det, og han kan ikke huske at have grinet så meget før.
Det er tid til fotografering, og diverse remedier som de unge har valgt som symboler på sig selv kommer på bordet. Et topstykke til en turbine. En proptrækker. En svejsemaske. Jonas har to japanersave med. De ligner samurai-sværd, når han krydser dem foran brystet. Han har fået dem af sin far i svendegave, så de skal med på billedet.
Træner Henrik Jørgensen viser nogle af målene til den trappestige, som bygningssnedkerne får 11 timer til at lave ved WorldSkills . Før konkurrencen ændrer dommerne 30 % på tegningerne.
Jonas er bygningssnedker, fordi hans far er det. Han har et følsomt drag om sine smalle læber, og hans jyske stemme får yderligere et blødt anstrøg, når han fortæller om ham. Hans far er mega dygtig. Han er perfekt, og Jonas vil være ligeså perfekt som ham. I Jonas øjne kan hans far alt. Alt.
Sådan har det altid været. I hvert fald siden forældrene blev skilt, da Jonas var 10, og han og broderen flyttede med hver sin forælder. Han har altid været der for Jonas, og Jonas har altid rendt i røven på ham. De to har kæmpet for at forstå hans lektier i matematik og knækkede koderne ved at tælle mønter. Og nu arbejder de sammen hver dag i et lille snedkerfirma i Kolding.
De to bruger ikke mange ord, når de taler sammen. Jonas ved præcis, hvilken sav hans far skal bruge, før han siger det. Og omvendt. Men af og til taler de om at lave deres eget firma. Det er i hvert fald Jonas’ store drøm. Engang efter WorldSkills.
Rollemodeller
Når Jonas og resten af det danske landshold marcherer ind den enorme, glasoverdækkede Neuen Leipziger Messegelände vil 1000 deltagere, 1000 dommere og 8.000 tilskuere høre Nephews Hjertestarter ekkoe mellem stålsøjlerne. Ifølge Pia Hegner, der var med til at stifte SkillsDenmark og nu er ansvarlig for den danske del af logistikken, vil mindst 700 danskere gøre turen med for at heppe.
Men interessen har ikke altid været så stor, fortæller hun. Danmark deltog første gang i konkurrencen i 1999, og det lykkedes først at vinde medaljer seks år senere. Det var faktisk et ubehageligt chok for de faglige udvalg, hvor arbejdsgivere og fagforeninger mødes og bestemmer uddannelsernes indhold. De troede, at de danske håndværkstraditioner var verdens bedste, husker Pia Hegner:
– En af opgaverne for murerne, var at de skulle bygge en model af Matterhorn, altså bjerget i Schweitz, du ved. Det var sådan noget med mursten, der pegede i alle mulige retninger, og det kræver altså en masse mål og matematik. Den danske deltager var fuldstændig lost.
Pia Hegner griner lidt ved tanken.
– De to repræsentanter for det faglige udvalg stod og så opgivende ud, og da de kom hjem gik de simpelthen i gang med at ændre uddannelsen, forklarer hun. I dag lærer eleverne mere matematik, og bundniveauet for hele murerfaget er hævet.
SkillsDenmark er for nyligt kommet på Finansloven, og der er blevet råd til at ansætte fem deltidsmedarbejdere. Erhvervsskolerne investerer også stadig flere penge i at deltage, og det gør de, ifølge Pia Hegner, for at rekruttere unge til de uddannelser, som ellers er i bunden af prestigepyramiden:
– Erhvervsskolerne kan jo se, at det her ryger ud over rampen. De fag, der har vundet medaljer, rapporterer alle sammen om stigende ansøgertal, fortæller hun.
– Deltagerne er super gode rollemodeller. De kan engagere de unge, der skal vælge uddannelse meget mere end farvestrålende brochurer og åbent hus dage. Det med rollemodellerne er bare vigtigt!
Headhunted
Jonas ved ikke en sk.. om at lave buer. Det er januar 2012, og han står i en kæmpe hal i Odense og stirrer på opgaven: en låge med buet top. Det har han aldrig lært at lave. Og han har ikke trænet i ugen op til DM, fordi han har fartet rundt i Kolding for at skaffe det rigtige værktøj.
Det er også lidt af en tilfældighed, at han er endt med at stille op til Danmarksmesterskabet. En af lærerne på skolen prikkede til ham. Kunne han ikke…? Njah. Det er ikke rigtig Jonas at stille op til konkurrencer. Det er slet ikke ham at stille sig op i det hele taget. Ikke hvis folk skal kigge på ham. Men det er endt med et okay, og nu står han så her, og der er ingen at spørge til råds. Ingen lærere fra skolen har taget turen fra Kolding til Odense.
Da han åbner plasticindpakningen til træet, drypper der kondensvand på hallens gulv. Træet er dyngvådt og ikke til at arbejde med. Jonas bliver nevøs. Stirrer på tegningen. Længe. Tegner målene op. Går i gang med de dele af lågen, han trods alt kan. De rekordmange tilskuere vandrer hele tiden forbi, og nogen kommenterer højlydt.
– Det ser ikk’ rigtig ud, det dér!
Jonas tager høreværn på. Timerne går, og der er en kort frokostpause, hvor man kan spise sine klemmer. En skægget fyr med et lidt drilsk Tommy Kenter-blik i brillerne sætter sig ved Jonas bord. Han hedder Henrik Jørgensen og er faglærer på en erhvervsskole på Sydfyn. Han virker til at være en mega fin fyr. Jonas tager taknemmeligt mod et par fynske råd om buerne.
De gør nytte, men træet er lige vådt af den grund, og Jonas limer samlingerne for tidligt. De har slået sig en del, da dommerne når frem til hans stand. Det er mega øv, da han får andenpladsen, men det er også fedt. Det er jo første gang han har stillet op til noget.
– Hvis du vil være nr. 1 skal du skifte til Svendborg Erhvervsskole. Vil du være nr. 1?
Det er Henrik, der står foran Jonas med hænderne i siden og smiler. Han har ført seks snedkerelever frem til guldet og endnu videre, han kan give Jonas den træning, der skal til. Men det kræver altså, at han flytter til Svendborg.
Lofthalogenerne glimter i Jonas’ øjne. Han er lige blevet den næstbedste bygningssnedker i Danmark. Han kan åbenbart det her, næste gang skal han krafted…! Og han skal i hvert fald bare til Svendborg, så!
Træning
I de lange, fabriksgule bygninger i udkanten af Svendborgs industrielle overdrev findes der lærere, som både kan coache de mindre uddannelsesparate elever og gøre talenter til danmarksmestre og måske endda verdensmestre.
Typer som Jonas, som kan træne 10-11 timer om dagen i månedsvis, og som kan måle hældninger, tegne op, save og håndtere en overfræser, så der er maksimalt 0, 15 millimeter luft i mellem samlingerne, og de afgiver et ”SVUUSJ”, når man skiller dem fra hinanden.
Det er blevet december, og Jonas har vundet både et skolemesterskab og et regionsmesterskab under Henriks coaching. Næste udfordring er DM. Hver dag øver han sig på at rejse det perfekte legetårn i fyrretræ. Det er kun om aftenen, når han skal i seng, at han tænker på kæresten hjemme i Kolding og bliver trist.
Træningen forgår mest ved, at Henrik stiller spørgsmål, og Jonas svarer. Nogle gange gør han noget andet, end Henrik foreslår, og det er helt fint. Sådan skal det være. Det vigtigste er, at han tænker processerne igennem. En ad gangen, omkring 15 minutter til hver. Julemåneden går, og det gør januar næsten også, og så kører Jonas til Århus i sin røde Mazda 323s. Og hans far tager selvfølgelig med.
Danmarksmester
Jonas står i den summende NRGI Park og Arena og kan ikke få tegningerne til at passe. Han er rød i kinderne. Det skal gøres om. Forfra. Han sliber tegningen væk. Frem med blyant og lineal og målebånd og passer. Nye diagonaler og grader og millimeter breder sig ud over spånpladen.
Det er heller ikke rigtigt. Han kigger op på konkurrenterne, som virker til at have styr på det. Det er fanme træls.
Henrik står på afstand og iagttager Jonas. Som hans træner må han ikke hjælpe, men dommeren må godt stille et par konstruktive spørgsmål, og konkurrencen skal være en god oplevelse for de unge deltagere.
– Har du målt her?
– Passer vinklen her?
– Går den udover her?
Der kommer mere ro på Jonas. De næste timer går uden at kigge op på konkurrenterne. Tårnet bliver færdigt til tiden. Hverken før eller senere. Præcis til tiden, og det er sådan, det skal være.
Lørdag formiddag sidder Jonas sammen med de andre deltagere og venter på at vinderne bliver kaldt op på scenen. De vil få overrakt deres præmie af Prins Joakim. En efter en bliver vinderne kaldt op, og salen bruser. Da de når til bygningssnedkere sidder han med lukkede øjne: Sig mig.. Sig mig… Sig mig, for satan!
– Jonas Tøndering DINESEN!
Et øjeblik efter står Jonas på scenen. Han lægger ikke mærke til, hvad Prins Joachim siger. Han ser heller ikke sin far, der giver Henrik et skægget kys midt på munden. Han er fuldstændig blæst af jublen fra publikum, der pifter og hujer og hepper på ham. Danmarksmester. Danmarks bedste bygningssnedker, det lyder sgu af noget. Og det forpligter.
Vindergener
Der er aldrig en dansk bygningssnedker, der har vundet medalje ved verdensmesterskaberne. Nogen siger, det ikke kan lade sig gøre, de asiatiske lande har bare bedre arbejdsdisciplin. De kan belønne deres deltagere med gratis uddannelse og kontante præmier, fortæller Henrik Jørgensen.
Men selv er han nu optimistisk. Danske erhvervsskole-elever har nemlig noget andet end asiaterne. De bedste af dem i hvert fald:
– De danske elever er unikke mennesker, der sætter krav til deres lærere. Det kan godt være, jeg giver dem et forslag til en løsning på en opgave, men det er ikke altid, de gør som jeg synes. De er selvstændige og kreative, og de vil selv.
Når det er sagt, er det langt fra alle, der kan vinde et DM eller komme med til WorldSkills, forklarer han. Det kræver mere end høj faglighed. Det kræver vindergener:
– De skal være typerne, som ikke kan tåle at tabe i kortspil. De skal gøre 100 procent alt for at vinde. Jeg vil have en klarmelding fra dem. Til gengæld får de så en træner, der brænder ligeså meget for konkurrencen som dem selv. Måske mere.
Henrik har set de ting i Jonas, der skal til for at vinde. Faglighed, ærekærhed og vilje til opnå det perfekte. Alligevel bliver det hårdt i Leipzig, indrømmer han.
– Det bliver sindssygt svært for Jonas at vinde. Men hvis han er klar i hovedet og ikke går kold på de ændringer, som dommerne finder på, kan det godt lykkes, understreger han.
Han må bare ikke gå kold, når han får udleveret den endelige opgave og dommerne har ændret 30 procent på målene.
For stramme mål
Jonas har trænet i en måned, og der endnu en måned til Leipzig. Fem dage om ugen, 10 timer om dagen, 15 minutter til hver opgave. Og han ved, at han ikke må lave målene for stramme, ikke for perfekte.
Jonas rejser sig i fuld højde og tager et skridt baglæns fra bordet og tegningen. Han har målt fra det forkerte punkt, og nu passer vangerne til trinnene på trappestigen ikke. Hvordan kan man begå sådan en fejl, når man er Danmarksmester? Jonas er rød i kinderne.
– Det er pissetræls, det her.
Han lægger linealen og går ud
af hallen, ud i junisolen, og sætter på en bom. Tænder en cigaret. Stirrer på asfalten. Pisseirriterende. Han burde være god til det han laver, hvordan f… Der er ikke noget overhovedet af det, han har brugt hele formiddagen på, der duer.
Oppe i værkførerburet aner Henrik uråd og råber efter Jonas. Han er hurtigt nede ad trappen og kommer ud til ham. De taler meget dæmpet sammen i nogle minutter. Indtil de røde pletter på Jonas hals og kinder forsvinder, og hans blik løfter sig fra jorden.
– Skal vi starte forfra?
Da de er tilbage ved tegningerne, ser det ikke så slemt ud. F-målene passer da? Jo. A-målet passer da også? Ja. Henrik peger, det er kun 1,5 points, Jonas ville have mistet for den fejl.
– Ud af 50. Det er småting! Det er rigtigt, at du har lavet noget lort, men det er fordi, du ikke fokuserer på det du skal lave. Det er ikke noget, du ikke kan!
Jonas lytter. De mørke øjne bliver fokuserede igen.
Nye tegninger, nyt træ. Henrik stiller sig bagerst i hallen og går i gang med at skære til. Inden for rækkevidde. Jonas tænker processen igennem. Fokuserer på vangen, går i gang. Der er en måned til Leipzig. Han skal nok blive klar. Og hans far tager selvfølgelig med derned.
• WorldSkills er blevet afviklet siden 1950. Danmark har været med siden 1999.
• Danmark har vundet 6 medaljer ved WorldSkills, 2 af guld.
• I 2013 finder WorldSkills sted i Leipzig i Tyskland.
• Der er 17 danske deltagere med i år.
• Man kvalificerer sig til konkurrencen ved at blive udpeget af sit fags faglige udvalg. Typisk ved at vinde DM i Skills.
• Der er endnu ikke en dansk bygningssnedker, der har vundet medalje ved konkurrencen.