UU DANMARK er overflyttet til KL, som Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne (EUK).
Du kan læse mere her: UU DANMARK bliver ny enhed i KL.
Denne hjemmeside opdateres derfor ikke længere, og du kan derfor heller ikke længere tilmelde dig UU DANMARKs nyhedsbrev.
Al henvendelse vedr. UU DANMARK eller Enhed for uddannelses- og erhvervsvejledning i kommunerne skal ske til Pia Vigh.
På Odder Gymnasium nedtoner vi fokus på karaktererne og arbejder i et træningsrum, hvor det er tilladt at fejle i læreprocessen.
Vi skaber et både trygt og udfordrende læringsrum for eleverne og sætter fokus på det ”at lære for at lære” i fællesskab i klassen og som individ. Vi prioriterer tid til formativ evaluering, hvor læreren som læringsvejleder giver professionel sparring, så eleven bliver aktiv i egen læreproces og får et growth-mindset som styrker motivationen og evnen til at kunne tilegne sig ny viden.
Konkret arbejder vi med karakterfrie klasser i et forsøg på at imødekomme det stigende fokus på præstation og performance, vi ser hos både elever og i samfundet generelt. I det karakterfri miljø fokuserer vi på, at den enkelte elev får redskaber til at opnå vedholdenhed, når det er udfordrende og robusthed til at blive mere og mere selvstændig i processen med at lære.
Workshopholdere er Heidi Andersen og Camilla Jürgensen, gymnasielærere. Lars Bluhme, rektor. Evt. en tidligere elev på linjen.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering
LEAPS står for Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Science. Formålet med LEAPS er at give elever i grundskolen de bedste forudsætninger for at tilegne sig ny viden og blive så dygtige, som de kan, samt styrke elevernes kompetencer inden for naturfag.
Dette sker gennem projektbaseret læring, hvor eleverne fordyber sig i engagerende problemstillinger, der trækker tråde til det omkringliggende samfund – lokalt, såvel som nationalt og globalt.
I LEAPS-workshoppen kan du få viden om Herfølge Skoles omstillingsproces til en fælles læringsstrategi, skolens mål og motivation ift. at gå ind i samarbejdet med Kata-fonden, og hvad det konkret betyder for lærernes undervisning og elevernes læring.
I workshoppen møder du Maja Larsen, pæd.leder/souschef på Herfølge Skole, samt Mia Schack Larsen, projektleder for Kata fonden.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
De sidste 2 år har Campus Køge, herunder Køge Handelsskole, ZBC SOSU, EUC Sjælland arbejdet sammen om at højne trivsel og mindske frafald af især de sårbare unge på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1. Projektet har været støtte af midler fra Region Sjælland. Det har været et mål at skabe fællesskaber mellem eleverne og dermed bidrage til den gode trivsel, der kan sikre at flere fastholdes i deres uddannelse.
Projektet omhandler derfor et fokus på den eller de elever der ikke trives, men også om hvordan man får mere fokus på trivsel i klassen, i form af klasserumsledelse.
I workshoppen vil vi give eksempler på de værktøjer vi har benyttet os af, og går sammen bag om de overvejelser vi gjorde os i forbindelse med at vælge de rigtige tilgange og teorier til Regionsprojektets unge på GF1 forløbene.
Forvent en aktiv og tankevækkende workshop, hvor du bliver involveret i nogle af de elementer vi har brugt i regionsprojektet og de efterfølgende vejledninger på unge de.
Workshop ved vejleder Ole Pedersen og konst. afdelingsleder Anne Vibe Andreasen, UUV Køge Bugt
#21st_century_skills:
#problemløsning #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #læring
Ingen af os ved hvad der venter på fremtidens arbejdsmarked for nutidens unge, men vi har en idé om hvor det bærer hen. I Microsoft Education bruger vi meget tid på, at prøve at finde ud af hvilke kompetencer der fremadrettet bliver vigtigst for de børn og unge vi har i skolen idag – ikke kun inden for teknologi og kunstig intelligens, men også indenfor det 21. århundredes kompetencer og socio-emotionelle kompetencer. I min workshop ser vi nærmere på hvordan vi bedst kan forberede eleverne på en ukendt fremtid.
Katja Borregaard er Modern Classroom Solutions Specialist hos Microsoft Education, Danmark. Før hun startede i Microsoft sidste sommer, var hun matematik- og historielærer i 10 år og havde de seneste år stor interesse for problembaseret og undersøgende undervisning, samt læring med teknologi og spil.
#21st_century_skills:
#problemløsning #innovation #videnskonstruktion #kompetent_kommunikation #selvevaluering #It
Der er desværre ikke flere ledige pladser på arrangementet
1) Flygtninge og indvandrere
· Integrationsforløb på produktionsskolen · Uddannelsesvejledning i modtageklasser
|
2) Kollektiv vejledning – hvordan er det gået i det fælles projekt?
· Kollektiv vejledning for ”dovnies” – når du ikke gider lave plancher, kompetencekort og uddelingskopier!10 jeg selv kan li´,- øvelser, der fungerer lige fra baglommen · Styrkelse af refleksion i den kollektive vejledning – før og nu. |
1) Uddannelse og job
· Læring i netværk: Hvordan kvalificerer vi sammenhængen mellem Uddannelse og job og den kollektive vejledning? · Virksomheden i Skolen
|
3) 15-30 årige
· ”Brug for Alle” – Herningmodellen i et UU-perspektiv Tværsektorieltsamarbejde · Uddannelsesplanen til produktionsskolen |
2) Specialvejledning
· Overgangs vejledning af udskolingselever i specialklasser · Projekt: ”Fremme af unges mentale sundhed – i gang med erhvervsuddannelse” |
4) 10. klasse
· Optagelse.dk – Fælles ansvar – Fælles projekt · 10.klasse – en ny chance. |
v. Bo Klindt Poulsen
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring i arbejdet med unges karrierevalgsprocesser? Hvordan kan karrierelæring være en del af unges dannelsesprocesser? Hvordan kan en karrierelæringstilgang være med til at sikre og udvikle UU’s faglighed i fremtiden? Bo Klindt Poulsen vil i sit oplæg forsøge at besvare disse tre spørgsmål og forbinde erfaringer og viden fra en række forskningsprojekter med overvejelser over UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab. Bo Klindt Poulsen er adjunkt i vejledning ved VIA University College og ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet med et projekt om samarbejdet mellem grundskole og UU. Desuden leder han VIA’s forskningsprogram i karrierevejledning. Han er optaget af karrierelæring og karrierevejledning i et socialt retfærdighedsperspektiv og er sammen med Rie Thomsen og Rita Buhl medforfatter til bogen Udsyn i Udskolingen, som udkommer i august 2016 og omhandler karrierelæring i udskolingen.
v. Louise Yung Nielsen
Konteksten for dette oplæg er de unge og de digitale arenaer, hvorpå de unge ofte lever et liv, der er enten komplet uforståeligt eller helt usynligt for de ældre generationer. Oplægget vil med udgangspunkt i casen modeblog handle om, hvordan modeblogs sætter kroppe og identiteter på spil i ungdomslivet gennem fremvisningen af forbrug og livsstilselementer. Herudover vil oplægget handle om det nye digitale arbejdsmarked, som modebloggen er en del af, og hvor de sociale medier er udgangspunktet for arbejdet.
Louise Yung Nielsen er ekstern lektor ved Københavns Universitet og ph.d. fra Center for Ungdomsforskning. Hun har forsket i unge og sociale medier, særligt hvordan kroppen bliver til på modebloggen. Louise er endvidere interesseret i det nye digitale arbejdsmarked, der er opstået i forlængelse af de sociale medier.
v. Maj-Britt Larsen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
November 2015 afholdte vi det første af foreløbigt 3 vejledningsforløb for nytilkomne flygtninge mellem 18 og 25 år.
Det er Greve Jobcenter, der visiterer til forløbene, som er såkaldt indtægtsdækket virksomhed for UUV Køge Bugt.
Samarbejdet med jobcentret og selve forløbene har været oplevet konstruktivt og positivt.
Workshoppen vil give et bud på hvorfor og hermed udbrede baggrund og formål samt form og indhold.
v. Lotte Engholm og Christina Celeste Nielsen, UU-vejledere, UUV Køge Bugt
I den kollektive vejledning skal vi informere om uddannelsessystemet, ug.dk og eVejledningen. Ligeledes skal vi facilitere progression og differentiering samt elevernes refleksion over egne kompetencer og potentialer – alt sammen inden for en politisk ramme med fokus på gennemførelse og flere i EUD.
Workshoppen byder på overvejelser om og diskussion af, hvordan vejledningen kan støtte og udfordre eleverne i klassekonteksten?
v. Søren Krabbe, UU-vejleder, UU-Roskilde/Lejre
I Roskilde har man arbejdet med EGU, siden loven trådte i kraft i 1993 og gjort sig mange erfaringer i arbejdet omkring unge i EGU.
Ca. 80% af de unge i Roskilde/Lejre opnår selvforsørgelse efter endt uddannelse. Hvad gør vi rigtigt?
Workshoppen vil tage udgangspunkt i egne erfaringer omkring samarbejdet med Jobcenteret og andre interessenter samt lokale virksomheder. Herudover vil der også blive set på målgruppevurderingen, som nøglen til et succesfuldt forløb. Workshopdeltagerne opfordres til at byde ind med erfaringer og ideer.
v. Pernille Steenberg, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Unge krydser Grænser er 3-ugers vejledningsforløb for 15-29-årige, der har afbrudt eller aldrig påbegyndt ungdomsuddannelse.
Størstedelen af deltagerne er henvist fra jobcentrene, udarbejder en uddannelsesplan og begynder uddannelse, på trods af at de ved forløbets begyndelse ikke kan se sig selv i uddannelse.
Workshoppen vil besvare og diskutere spørgsmål som: Hvad er vejledernes rolle i dette? Hvilke metoder og pædagogiske tilgange benyttes? Hvad kræves der af de unge, og hvad siger de selv?
v. Ole Pedersen, UU-vejleder, UUV Køge Bugt
Deltager du i denne workshop, vil du opleve eksempler, erfaringer og ideer til gruppevejledning.
Workshoppen er funderet i mange års praksis fra jobcenter-samarbejde, vejledningskurser og forløb for unge samt ikke mindst den primære UU-vejledning.
v. Philip Larsen og Annie Hedevang, UU-vejledere, UU-Roskilde/Lejre
Med udgangspunkt i egen praksis vil vi i denne workshop komme med input til og lægge op til diskussion af Uddannelse og Job: Hvilket potentiale indeholder Uddannelse og job? Hvordan kan vi som vejledere rammesætte de unges fælles refleksion og sikre, at de bliver klædt godt på til at træffe valg i en senmoderne kontekst? Hvilke aktiviteter kan give mening?
v. Mark Jensen, UU-centerleder, UUV Køge Bugt, Formand for UU Danmark.
Mark Jensen uddyber UU DANMARKs fokusområder for fremtidens vejledning (og indskyder her, at UU-centrenes situation i Region Sjælland ikke helt ligner den øvrige UU-verden): Et mere enstrenget vejledningssystem, en ”oprydning” og en meriterende organisering af de små uddannelser og unge arbejds- og uddannelsesrettede aktiviteter, profilering og udbygning af den opsøgende vejledning samt Uddannelse og Job med UU-vejlederen som koordinator på den enkelte skole – fra samtale til proces … Herefter vil der være dialog om UU-centrene i fremtidens vejledningsbillede.
v. Helle Foersom, UU-vejleder, UU Lolland-Falster
Workshoppen henvender sig til dig, der til daglig arbejder med udfordrede elever, der i grundskolen har være ekskluderet fra det almindelige skole- og årgangsfællesskab.
Du vil blive præsenteret for konkrete praksiseksempler på bevidst og målrettet arbejde med den eksemplariske udskoling. Ligeledes vil der blive lagt op til dialog om karriereperspektiver, samarbejde og ansvar.
v. Mia Rosenørn, Udviklingskonsulent, Greve Kommune
I 2013 kickstartede UUV i fællesskab med Greve Kommune et Frivilligt Mentorkorps for unge mellem 15 og 29 år. I spidsen stod Mia Rosenørn, der har 10 års erfaring med mentoring, nationalt og internationalt.
Med baggrund i erfaringerne fra Greve undersøger workshoppen, hvad ingredienserne i et mentorkorps er, og hvad der sker, når mentoring inviterer frivilligheden indenfor.
v. Anne Bay Riisager, Kampagneleder, Det Blå Danmark
Det Blå Danmark består af rederier, shippingvirksomheder og fx skibsmæglere, havne og servicevirksomheder.
Der er cirka 100.000 personer direkte og indirekte beskæftiget i Det Blå Danmark, og maritime virksomheder står for cirka en fjerdedel af Danmarks samlede eksport.
Workshoppen byder på en introduktion til Det Blå Danmark og et møde med studerende fra branchen, der fortæller deres historie om det at vælge en maritim uddannelsesvej.
v. Gitte Vind, Teamleder, og Jan Boye Friis. Projektvejleder, UU Nordvestsjælland
Klar til Start er et unikt samarbejde mellem højtspecialiseret pædagogisk personale og butikskæden Fakta.
Målgruppen er unge med autisme spektrum forstyrrelser, der gives mulighed for uddannelse og efterfølgende ansættelse i Fakta.
Kom og hør om hyldeforkanter, space, kassationer, arbejdsintensitet, samarbejde – og hvordan du og dine unge bliver Klar til Start her i regionen.
v. Claus Rosenkrands Olsen, Uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv.
”Omtrent samtidig med, at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) rundede sin 10 års fødselsdag, ramte søgetallene fra grundskolen til erhvervsuddannelserne endnu en gang et historisk lavpunkt.” Skriver Claus Rosenkrands Olsen i en artikel bragt på uudanmark.dk. Med udgangspunkt heri vil workshoppen uddybe den hypotese, at når de unge fravælger erhvervsuddannelserne, er svaret ikke bare mere vejledning, men måske en ændret opfattelse af hvad vejledning er – nemlig mere og andet end samtalen med en vejleder.
Hør hvorfor og giv dit besyv med eller udfordre hypotesens forståelse af UU-vejledningen
v. Karina Meinecke, UU-vejleder, UU København
Fremtidens Valg og Vejledning er et regionsstøttet projekt, der over 3 år har gennemført forsøg på ca. tyve skoler i Region Hovedstaden og været fulgt af Center for Ungdomsforskning.
Forsøgene er foregået i skolernes 8. klasser med det mål at udvikle nye vejledningsmetoder og tværfaglige læringsforløb. Fokus har været på styrkelse af elevernes valgkompetencer i udskolingen, bl.a. gennem øget samarbejde mellem skoler, vejledning, ungdomsuddannelser og virksomheder.
Workshoppen vil præsentere projektets erfaringer med virksomhedssamarbejde
v/Bo Klindt Poulsen, Adjunkt og Programkoordinator, VIA University College, Ph.d.-stud. ved Syddansk Universitet
Workshoppen vil give mulighed for en grundigere diskussion af Bos oplæg om karrierelæring og UU’s muligheder i fremtidens vejledningslandskab.
Herudover vil Bo uddybe de aktuelle resultater af forsknings- og udviklingsprojektet Udsyn i Udskolingen om karrierelæring i udskolingen.
v/Lasse Bærentsen og Stine Pilsmark Kaldahl, UU-vejledere, UU Lillebælt
I workshoppen skal du ud på gulvet og afprøve vejledningsaktiviteten Lommeregneren. Hensigten er, at du får indsigt i en praktisk karrierelæringsøvelse, der rummer aktiv udfoldelse og humor og udfordrer deltagerne.
v. Tobias Hamann
Tobias Hamann blev landskendt, da han vandt DR’s Den Store Bagedyst. Siden har han kunnet tilføje titler som tv-vært, forfatter og chocolatier til cv’et. At fremtiden skulle se sådan ud, var ikke en del af en uddannelsesplan. Tobias er student fra Silkeborg Gymnasium og begyndte at læse på Aarhus Universitet, men færdiggjorde ikke østeuropastudierne. I stedet har han cyklet fra Silkeborg til Tyrkiet, spillet fodbold og trommer og i 2011 bloggede han på en alt-betalt-jordomrejse, hvorefter han skrev fra bl.a. Ukraine og Kirgisistan som freelance-journalist for Jyllands Postens rejsesektion Explorer. Tobias Hamann vil afrunde UURS-konferencen med en ærlig fortælling om rejser, kager og karriere. Uden opskrift tager livet form.
24. april 2013
Pressemeddelelse: Fremtidens vejledning er helhedsvejledning
by uudanmark • For pressen, Nyhedsarkiv, Pressemeddelelser, Seneste
Fremmødet på UUUCs årskonference var stort – ikke mindst i bredden. Konferencen havde deltagelse fra elevorganisationerne, den ansvarlige minister, vejlederne og arbejdsmarkedet. De unge fik på konferencen mulighed for at gøre opmærksom på de områder, de mener, bør forbedres i vejledningssystemet og drog den fælles konklusion, at der ligger en stor udfordring i at ændre rammerne omkring vejledning i Danmark og at alle unge bør udfordres i deres valg uddannelse.
Foto Ivan Taha Ali
3 fromme ønsker
De 3 vigtigste forudsætninger for et velfærdssamfund er befolkningstilvækst, infrastruktur og uddannelse. Industrien vil have unge, der er omstillingsparate, kan lære nyt og kan videregive viden til andre unge og flere unge der vælger en erhvervsuddannelse
Ministeren for Børn og Undervisning, Christine Antorini, er ikke nødvendigvis enig i, at alle unge skal have vejledning, men peger samtidig på at det er nu, der er mulighed for at tænke vejledningssystemet i nye rammer i forlængelse af de øvrige reformer på uddannelsesområdet.
Konferencen diskuterede hvordan vejledningen i Danmark kan udvikles og målrettes til mest effektivt at møde de unges krav. John Vilhelmsen, formand for Ungdommens Uddannelsesvejledning i Danmark, mener at svaret er et helhedsorienteret vejledningssystem.
Helhedsvejledning sparer giver kvalitet og opprioriterer erhvervsuddannelserne
Helhedsvejledning er et vejledningssystem, der tilbydes af uddannede vejledere til alle unge. Det er processuel vejledning, der udføres løbende fra tidligt i udskolingen og op til de 30 år – og ikke kun til de svage unge. Det er et vejledningssystem, der udfordrer de unge og styrer dem uden om traditioner og fordomme, så vi får flere af de dygtige elever til at se muligheder i erhvervsuddannelserne, og undgår, at gymnasiet bliver den eneste vej.
Det er et enkelt enstrenget vejledningssystem, en enkelt dør, den unge skal ind af, så han eller hun ikke spilder tid på unødige omveje, og så systemet ikke taber de unge i overgangene. Det er et system, der har alle data samlet ét sted, tilgængeligt for de vejledere, den unge er i kontakt med gennem sit uddannelsesforløb. Et vejledningssystem, der sparer penge på kort sigt gennem en forenklet overlevering af den unge og den unges data, og på lang sigt gennem færre frafald og en bedre balance mellem erhvervslivets behov og de unges valg mellem de forskellige uddannelser.
Hvad er helhedsvejledning?
UUs bud på en helhedsvejledning er baseret på fire overordnede forslag; helhedsorienteret vejledning til alle unge, oprettelsen af et enstrenget vejledningssystem, effektiviseret parløb med jobcentrene og styrkelse af ungepakken.
1. Vejledning til alle unge så også erhvervsuddannelsesmulighederne bliver synlige
Alle unge, og ikke bare de svageste, skal udfordres på deres uddannelsesvalg, så vi undgår at mange unge vælger uddannelse ud fra vanetænkning og fordomme. Vi skal have alle unge vejledt til den uddannelse, der er den rigtige for den enkelte, og dermed undgå stigmatisering af uddannelser, frafald, omvalg og unødvendige nederlag for de unge. Det vil på sigt kunne balancere tilgangen til de forskellige ungdomsuddannelser og synliggøre erhvervsuddannelserne i højere grad end nu.
Al vejledning bør derfor være båret af et helhedssyn på mennesker, efter principperne om nærhed og kendskab, og skal skabe sammenhæng hen over overgange til uddannelse for de unge. Vejledning er en læreproces, der bygger på viden, selvindsigt og valgkompetence.
2. Et enstrenget vejledningssystem
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Studievalg, eVejledning og fastholdelsesvejledning på uddannelsesinstitutionerne bør samles i ét, enstrenget vejledningssystem, forankret i kommunerne og med fastholdelse af princippet om institutions- og sektoruafhængighed. Al vejledning bør i alle faser af ungdommen tilbydes af professionelle, uddannede vejledere.
Ungedatabasen bør binde oplysninger om de unge sammen gennem hele den unges forløb og sikre et enstrenget data flow og en bedre validering af data. Systemet vil på den måde blive mere gennemskueligt og vil sikre sammenhæng og kontinuitet for den unge – både i overgangene og på uddannelserne. Persondataloven bør give mulighed for at data kan overføres mellem forvaltninger og adgang til valide data fra centralt hold (Ungedatabasen).
Et enstrenget vejledningssystem vil sikre en effektivisering af hele vejledningssystemet, og vil ikke blot tilbyde de unge en bedre og mere sammenhængende vejledning, men også frigøre ressourcer til at tilbyde alle unge op til 30 år uddannelsesvejledning.
3. Parløb med jobcentre
Vejledningsmålgruppen bør udstrækkes til 30 år, så UU og jobcentrene kan operere med samme unge-definition. Generelt bør samarbejdet med jobcentrene styrkes. Og UU og jobcentrene bør generelt søge et mere effektivt samarbejde med det formål, at ”vende unge i døren til jobcentret” på en kvalificeret måde, hvor motivation for uddannelse og kvalificering af uddannelsesplanen er central.
Sammen med jobcentrene kan uddannelsesvejledning skabe en effektiv platform for at løfte ungeindsatsen fremadrettet, placere aktiveringsindsatsen i et uddannelsesperspektiv og udfordre uddannelsessystemet til udvikling af uddannelsestilbud. Den unge vil i højere grad møde et tværfagligt team/ressourceteam, der har kompetencerne til at skabe en helhedsløsning for den unge og give den rigtige hjælp og vejledning.
Mens Jobcentret specifikt vil kunne bidrage til samarbejdet med kendskab til det lokale arbejdsmarked, kompetencer i forhold til den beskæftigelsesrettede indsats og myndighedsopgaven, vil uddannelsesvejledningen kunne bidrage i speciel grad på tre specifikke områder; viden om ungdomsuddannelserne, kendskabet til den unge og adgang til netværket omkring den unge.
4. Ungepakken skal styrkes
Ungepakken er en succes. Ungepakken har tilført en række meget stærke værktøjer til ungeindsatsen, som har styrket selve indsatsen men ikke mindst også det tværfaglige samarbejde mellem de professionelle voksne omkring de unge i kommunerne.
Uddannelsesparathedsvurderingerne (UPV) er et vigtig værktøj, og bør have stærkere status i forhold til optagelse på ungdomsuddannelserne. UPV skal fortsat indgå som en integreret del af en institutionsuafhængig uddannelsesvejledning og bør fastlægges mellem UU, ministeriet og ungdomsuddannelserne.
Enkel vision og ny målsætning
”UUs vision er enkel.” siger John Vilhelmsen: ”Vi kalder det helhedsvejledning, fordi det er et enkelt system, som favner alle og tilbyder samme professionelle og tilstedeværende, personlige vejledning til alle. Vi ser for os et effektiviseret, enstrenget system, som er overskueligt og tilgængeligt for den unge og som sparer ressourcer gennem udvikling og målretning af den enkelte unges brug af det offentlige. Det er et enstrenget system, som ikke forvirrer den unge unødvendigt, men indgyder tillid til at systemet faktisk kan hjælpe til en bedre uddannelsesproces. Det er et system, som rent faktisk udfordrer alle landets unge og dermed giver balance i både uddannelsessystemet og i erhvervslivet.” Siger han og fortsætter:
”Vejledning er og bør fortsat være en ambitiøs uddannelsespolitisk satsning, og UU Danmark vil gerne være med til at sætte en ny ambitiøs målsætning for de unges vej gennem uddannelsessystemet. Det er afgørende vigtigt for de unges trivsel den nationale uddannelsessatsning og ikke mindst for vores velfærdssystems fremtid. Vi mener, at vi kan få en moderne og velfungerende vejledning til alle unge til samme eller færre penge med vores vision om helhedsvejledning.”
John Vilhelmsen afslutter med følgende kommentar; ”Vi har i øjeblikket Danmarks bedst uddannede generation, og vi er på rette vej i forhold til regeringens 95 % målsætning. Den sidste måling fra 2011 viser at vi er oppe på 92 % der har mindst én ungdomsuddannelse. UU Danmark vil gerne være med til at sætte en ny målsætning om, at 40% af en ungdomsårgang skal have en erhvervsuddannelse i 2020. Det er en ambitiøs målsætning, ligesom 95 % målsætningen var det. Og det er også en målsætning, der vanskeligt lader sig indfri. Men det er ikke desto mindre en rigtig målsætning. En uddannelsespolitisk målsætning som er afgørende for vores fremtidige velfærd Og det er en målsætning, vi kan indfri, hvis vi i fremtiden tilbyder vores unge en helhedsvejledning.”
Fakta:
Profilmodellens sidste resultat fra 2011 viser at 92 % af unge opnår mindst 1 ungdomsuddannelse
Kilde her